- Project Runeberg -  Kristina Nilsson, grevinna de Casa Miranda /
381

(1921) [MARC] Author: Beyron Carlsson
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

tydligen varit framme och hoppats göra god recett.
Spekulationen slog dock delvis fel, ty på första
konsertdagens morgon stodo ett 90-tal biljetter
annonserade i Dagens Nyheter och på kvällen bjödos de
till och med ut till underpris. Detta fick inte tydas
som likgiltighet mot konstnärinnan, tvärtom var
Akademien alla tre kvällarna fullsatt av en publik,
vars känslovärme steg i kapp med salens temperatur.
De större numren på hennes första konsert
utgjordes av Juvelarian ur Faust, Miserere ur
Trubaduren (jämte Theodor Björksten, som tillsammans
med violoncellisten Ad. Fischer, åtföljde henne på
denna turné) samt Elsas dröm ur Lohengrin,
vilken väckte uppmärksamhet mest därför att det var
så ovanligt här att höra henne framföra tysk
musik. Dock kunde detta nummer knappast räknas
som höjdpunkten av vad hon den aftonen
presterade. »Om hon än är för stor verklig konstnär
för att ens kvinna göra sig skyldig till de stora
sångerskornas alltför kända bravurjakt eller för att ej
ernå den rätta stilen i vad hon ger, så torde hon å
andra sidan till hela sin natur vara för mycket
reflekterad för att allt det lyriskt drömmande i Elsas
parti i strängaste mening skulle kunna sägas helt
sammanfalla med riktningen av hennes begåvning»,
skriver Dagens Nyheter. För övrigt har man
endast idel lovord och Aftonbladets kritiker, A.
Lindgren, skriver om hennes stämma: »har rösten
förlorat? Kanske helt obetydligt i kraft, ännu mindre
i skönhet. Mellantonerna äga kvar sin forna
ljuvhet och det höga c utslungades fullkomligt
obesvärat i Misererescenen.»

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 14:35:17 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bckrinils/0411.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free