- Project Runeberg -  Dansk Skuespilkunst. Portrætstudier /
53

(1880) [MARC] Author: Edvard Brandes With: Carl Thomsen
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

FREDERIK HØEDT.

53

sin Afsked. Han vilde ikke blive ved et Theater, hvis
Direktør agtede Kunsten og Kunstnerne saa ringe, som hin
Besættelse i Hamlet viste. De to Venner optraadte næste
Aar paa Hoftheatret under Langes Direktion, og heri vil nu
Overskou se et tydeligt Bevis for, at det ikke var
kunstneriske Hensyn, der havde fjærnet dem fra Nationaltheatret,
eftersom de umiddelbart derefter bekvemmede sig til at
optræde i ofte ubetydelige Stykker, i Forening med en Trup,
der fortrinsvis var sammensat af Provinsskuespillere.

Sandheden er imidlertid, at Michael Wiehe om Vinteren
havde lagt sig efter Tysk og var rejst ud i Ferien for at
søge Engagement ved Burgtheatret. Det kom dog kun til
et flygtigt Møde mellem ham og Heinrich Laube, dets Chef,
saa indtraf pludselig den Efterretning fra København, at
Lange vilde oprette et Theater, den første Rolle fulgte med,
og Wiehe, der ikke besad Høedts Frihed for materielle
Baand, mente at burde tage det Visse for det Uvisse. Og
som naturligt var, lod Høedt ikke sin Ven i Stikken,-
saameget mere, som han havde været ængstelig nok for hvordan
det skulde gaa denne. Han støttede da med Raad og Daad
det begyndte Foretagende. Og dette var i kunstnerisk
Henseende ikke ubetydeligt Der opførtes ikke mange Stykker
{le gendre de Air. Poirier var det mest fremragende), men
der bødes for første Gang Københavnerne Prøver paa
moderne fransk Spillemaade og Iscenesættelse. Høedt
brillerede her i Berthas Klaver og Den sidste Nat, han gav i
disse Smaaroller den geniale eller fornemme Sorgløshed og
Aandsfrihed med et lidt sentimentalt Anstrøg, der bedaarede
Publikum og maaske ikke ganske var Hamlets Fremstiller
værdig. Tilstrømningen var uhyre, man spillede næsten hver

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 14:38:48 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bedanskue/0059.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free