- Project Runeberg -  Dansk Skuespilkunst. Portrætstudier /
94

(1880) [MARC] Author: Edvard Brandes With: Carl Thomsen
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

7 2

fritz hultmann.

Verdens ypperste Scener Burgtheatret og Theåtre-Français.
Han havde ingen Forbilleder hjembragt, kun havde han efter
eget Sigende søgt at efterligne Bressant som Marquis’en af
Auberive i Giboyers Søn i hvilken Rolle han havde set
denne ypperlige Skuespiller i Paris, men jeg skylder
Sandheden at tilføje, at næppe nogen af sig selv vilde have
opdaget denne Imitation. Hultmanns Ansigt har nogen
Lighed med Bressants, det vil sige Overansigtet: den høje
Pande, Haarets svage Fald og Næserodens Skarphed, men
Underansigtet er helt forskelligt. Bressants Mund er haard,
næsten grusom, hans Smil ligesaa blaseret og vellystigt som
Hultmanns er ejegodt og hjærtefriskt. Overfor den
Verdensmandens Erfaring, der stivner Bressants Træk, lyser
Hultmanns Ansigt som et Barns, og netop derfor ere saa mange
Karakterroller mislykkede for Hultmann eller have ialtfald
faaet en ensidig Fortolkning af ham. Jeg vil ikke videre
omtale hans Rizzio i Maria Stuart; hvem kunde ogsaa selv
i Drømme falde paa, at Nicolai Rejersens fuldendte
Fremstiller skulde have Berøringspunkter med den halvt afsindige
Italiener! Nej Hultmann maatte ikke gærne komme længere
udenfor København end til Dyrehaven, hvad enten det var
de Fattiges eller de Riges. Allerede naar han skulde
bevæge sig i parisiske Cirkler, blev Elegancen for bleg og
derfor kunde det ikke undre, at Baron Tourbiéres i Lady
Tartuffe manglede den rette Underbund af Desperation og
Fordærvethed; kun Overfladen var der: det gode Hoveds
Vittigheder flk Fynd og Klem i en kraftfuld, maaske lidt vel
bred Behandling. I Aarenes Løb er vort Theatersprog
kommet saa langt bort fra Arnesens Principer, at det faldt
Hultmann yderst vanskeligt at holde sine Repliker indenfor

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 14:38:48 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bedanskue/0100.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free