- Project Runeberg -  Dansk Skuespilkunst. Portrætstudier /
249

(1880) [MARC] Author: Edvard Brandes With: Carl Thomsen
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

august bournonville.

249

Engagement debuterede han med Soldat og Bonde, hvori
han idealiserede sin egen Tilbagekomst som en ung Soldats
Hjemvenden fra Felttoget, idet denne beskriver Striden,
dens vekslende Udfald og endelige Sejr. Uden Tvivl tænkte
Bournonville paa Kampene under Læreaarene og sit
daværende sejrrige Indtog i København. Men hin Beskrivelse,
som tager sig temmelig parodisk ud paa Scenen, aflægger
allerede Vidnesbyrd om et af Bournonvilles største Misgreb,
som han aldrig blev fri for. Han indbildte sig, at Ballettens
Ramme tillod at optage Fortællingen — man finder en
lignende Beskrivelse f. Eks. i Toreadoren, medens den gamle
Horatsiske Regel, at Handlingen ikke tør falde udenfor Scenen,
intet Steds gælder mere uindskrænket end i Balletten.

Hans næste Arbejde var Victors Bryllup og fremkom
netop, som han selv var indtraadt i Ægtestanden.
Rimeligvis vil man ogsaa i hans øvrige Produktioner finde hans
personlige Livsforhold afspejlede, men disse ere .naturligvis
ellers vanskeligere at paapege, f. Eks. i de historiske
Balletter, hvis Række 1835 aabnedes med Valdemar, der blev
en Triumf, han ikke mere skulde opleve indenfor samme
Genre. Han havde imidlertid nu forstaaet, hvad hans Tids
Smag krævede.

Fra hans tidlige Ungdom havde den Scene staaet for
hans Fantasi, hvor Valdemar og Absalon springe op paa
Borde og Bænke for at slukke Lysene, da Gildet tager saa
drøvelig en Udgang. Han følte, hvor ypperlig al denne
Tummel og Forvirring kunde gengives blot ved Pantomime
og Musik, og Scenen blev ogsaa den bedste i den ellers
lidt drævende Ballet. Ensemblenumrene ere altid lykkedes
for ham — jeg minder om Torvescenen i Napoli, Dværge-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 14:38:48 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bedanskue/0255.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free