- Project Runeberg -  Dansk Skuespilkunst. Portrætstudier /
250

(1880) [MARC] Author: Edvard Brandes With: Carl Thomsen
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

250

august bournonville. 250

gildet i Folkesagn, Kosakdansen i Fra Siberien til Moskou
— og det er værdt at fremhæve, fordi vort Theater ellers
ikke har kendt den Kunst at manøvrere med store Masser,
og vore Skuespils Tutti’er kunde have lært en hel Del at
Balletten. Allerede Heiberg har gjort opmærksom paa, hvor
ofte det lykkes Bournonville netop at træffe saadanne
Situationer i sine Balletter, som ene kunde fremstilles gennem
Mimik og straks forstaas >-ved den umiddelbare Intuition«.
Heiberg anfører Stedet i Napoli, hvor den unge Pige
forsmaar sin Guitar og blæser paa Concha. Et endnu
præg-nantere Eksempel danner Scenen i Brudefærden i Hardanger,
hvor den forsmaaede Brud ringer med Stormklokken i
fortvivlet Kraft, da hendes Elsker er styrtet i Vandet. Hvert
Tag i Rebet klemmer Tilskueren om Hjærtet. Det er
saadanne Træk, i hvilke Balletten, efter Heibergs Ord, ligesom
udgyder sin hele Aand og ved sine relative Midler
frembringer den absolute Virkning.

Det er ikke vanskeligt at bestemme, hvilke
Aands-retninger her hjemme der have haft Indflydelse paa
Bournonvilles Produktion. Valdemar fremkom saaledes under
Paavirkning af de Ingemannske Romaner netop paa den
Tid, hvor man yndede den Art historiske Fremstillinger af
Dannerkonger og Riddersmænd. Omtrent 10 Aar efter
vilde Bournonville gøre Forsøget paany, og bragte denne
Gang i Erik Menveds Barndom selve den navnkundige
Drost Peder Hoseøl paa Brædderne. Men Strømmen havde
vendt sig, 1848 nærmede sig, og Bournonville, der saa
haardt har bedømt Galeottis historiske Arbejder, maatte selv
lide den samme Kritik. Og da han mange Aar senere

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 14:38:48 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bedanskue/0256.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free