- Project Runeberg -  Dansk Skuespilkunst. Portrætstudier /
276

(1880) [MARC] Author: Edvard Brandes With: Carl Thomsen
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

2 76

johan wiehe.

Blik og Stemme, der lægger Beslag paa Tilskuerens Øje
og Øre.

Publikum var dengang strængere end nu, og
Modtagelsen var kun kølig. Han debuterede den 21. Maj 1858
som Figaro i Figaros Bryllup. Han havde ingen
Forstudier gjort, hans Stemmemidler vare ikke uddannede, og
han forstod ikke at bruge dem; Stemmen i sig selv var
stor og kraftig, men uskøn og hyppigt grov i sin Klang.
Og disse Ord, kraftig og grov, vare ogsaa betegnende for
det Indtryk, man modtog af hans Personlighed. En plump,
svær Skikkelse, brede lidt bondeagtige Træk, noget
Kolosagtigt over hele Personen. Underansigtet især var stærkt
udviklet og havde et vildt næsten dyrisk Drag, men Øjnene
lyste saa godmodigt og skikkeligt, som Blikket plejer hos
store Hunde og stærke Mennesker. Han mindede mig altid
om den norske Kæmpe i Carl Bernhards Roman, Aslak,
hvis Herkuleskraft og Dværgeforstand staar i saa snurrig en
Modsætning til hinanden.

Hans Figaro kunde naturligvis ikke blive fin, thi han
havde mere af Arv end af Henrik i sig, og tegnede Rollen
snarere som en fiffig Gaardskarl end en intelligent Tjener.
Men han var naturlig i sit Udtryk, hans Repliker bed, hvor
de skulde bide, og hans Sorg var ligesaa ærlig og uforstilt
som hans Kærlighed til Susanne. Der var paa sine Steder
en Alvor i hans Spil, som nærmede den Mozartske Figaro
til en enkelt Side af Beaumarchais’, og Arien i femte Akt,
Klagesangen over Kvindernes Letsindighed og Troløshed,
blev det lysende Punkt i hans Fremstilling. Og i hans
anden store Operarolle, og vel den eneste betydelige, han
senere har udført, nemlig Johan i Ungdo?n og Galskab,

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 14:38:48 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bedanskue/0282.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free