- Project Runeberg -  Fremmed Skuespilkunst. Studier og Portræter /
7

(1881) [MARC] Author: Edvard Brandes
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

3°- KRISTIANIA THEATER.



Lister over Personale eller Angivelse af den skiftende
administrative Virksomhed. Det gør de norske Kunstvenner
liden Ære, at Alt ligger hen i Mørke. Om nogle Aar vil
Vanskeligheden med at samle det Fornødne forøges
mangedobbelt; det er lige paa Tide, at vi faa en Historie over
Perioden fra 1850—1880.

Jeg kan da blot antyde et Par ledende Træk. Den
norske Scene flytter hurtigt fra Bergen til Kristiania; først
er Truppen blandet dansk-norsk, men flere og flere
Norskfødte komme til og trænge de Fremmede bort: Furuen
klædte Fjeldet. De store Digtere Bjørnson og Ibsen,
Skribenter som Hartvig Lassen og Skavlan fungere som
Theater-chefer, ja det synes næsten at være enhver æsthetisk dannet
Nordmands Skæbne en lille Stund at være Theaterdirektør
— men det er en fast Regel, at Glæden kun varer kort.
Bjørnson er den, hvis Lederevne og Scenesans berømmes
mest; men hans Styrelse gaar ikke af uden Konflikter. Der
kommer endog et Skisma en Stund, da Bjørnson med en
Del af Truppen udvandrer til Møllergadens Theater. Alle
Kunstforstandige ere enige om at rose de store Resultater,
han naaede her; hans Iscenesættelse af Macbeth er endnu
i Publikums Erindring. Saa følger atter Sammenslutning,
og Josephsons Direktion. Den begavede Svensker, hvis
Theaterkendskab nu kommer et stockholmsk Theater til
Gode, indførte Operaen paa Nationalscenen og forsøgte at
udvikle Sansen for det Dekorative. Muligvis var Sproget
ham i Vejen for en virksom Instruktion, vist er det, at han
ikke ret forligtes med de Norske. Det er ganske
mærkeligt, at hvad Alle rose som et uovertræffeligt Mønster for
Iscenesættelse, var Optrinet efter Middagsbordet i Fallitten.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 14:39:17 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/befremskue/0013.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free