- Project Runeberg -  Fremmed Skuespilkunst. Studier og Portræter /
31

(1881) [MARC] Author: Edvard Brandes
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

3°- KRISTIANIA THEATER.



Kunstner, der har fulgt det norske Theater fra dets
tarvelige Begyndelse og indtil den Dag idag.

Brun er optraadt her i Kjøbenhavn i Aaret 1872 i to
af sine Glansroller: Faderen i Hun skal debutere og
Bar-tholo i Beaumarchais’ Barberen i Sevilla. Skønt Kasino var
fuldt og Bifaldet kraftigt, var Publikum ikke grebet af den
bedste Egenskab ved Bruns Talent, hans kunstneriske
Maadehold. Bartholo var saa overordentlig interessant, fordi den
spilledes uden Spor af Karikering. Jeg husker tydeligt,
hvor forbavset jeg blev ved Bruns Indtrædelse som en
ganske værdig ældre Gentleman med et klogt Ansigt og et
stikkende Blik — ingen stærk Maske, ingen lattervækkende
Manerer. Og hvad ere vi ikke vante til: Schrams og
Rosenkildes Komik have tilladt sig de pudserligste
Overdrivelser, under hvilke Karakteren helt forsvandt. Brun gav
den forelskede og skinsyge ældre Mand, som tilnød kunde
falde paa at ægte sin kokette Myndling, skønt man vel
forstod, at hun foretrak sin Lindor. Bartholo blev komisk ved
de Situationer, hans egen Mistænksomhed og Andres List
bragte ham i, ikke ved en Stemme og en Holdning, der
kunde passe til enhver Farcerolle. Brun havde ment, at
Tilskuerne skulde gribes af den Oldingforelskelse, om hvilken
Stykket drejede sig.

Denne Præstation vilde have gjort stor Lykke i Frankrig,
baade fordi man ikke ynder den stærke Maskering i den
højere Komedie og fordi der netop nu dér hersker en
Retning henimod at fremhæve det Alvorlige i Roller, der
tidligere dreves ud i det Komiske. Brun spiller paa sin egen Person,
sorn det er Brug ved Théåtre-Français, ikke paa Forvandling,
som Danske og Tyske pleje. Begge Systemer have deres

/Hr

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 14:39:17 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/befremskue/0037.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free