- Project Runeberg -  Fremmed Skuespilkunst. Studier og Portræter /
41

(1881) [MARC] Author: Edvard Brandes
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

41 theatre FRAXçAIS.



»Legene« var for hans Undersaatter; more sig maatte de,
hvis Dynastiet skulde bestaa. Den aristokratiske Octave
Feuillet blev en kærkommen Gæst paa Théåtre-Français og
enkelte af Emile Augiers satiriske Samfundsdramer fandt
Vejen aaben. Men den yngre Dumas blev udenfor
formedelst Stykkernes Dristighed og Immoralitet, og Sardou,
Meilhac, Halévy og Ligesindede ansaas ikke for at besidde
den nødvendige Noblesse og akademiske Dannelse til at
betræde Nationalscenen. Saaledes blev Gymnase det egentlige
literære Theater, moderne ved Repertoire, Fremstilling og
Iscenesættelse, det egentlige Udtryk for dramatisk Kunst
under det andet Kejserdømme. Jo heftigere man hadede
Kejserdømmet, des vredere blev man paa de Digtere, der
dannede Hof om Kejserinden eller om Prinsesse Mathilde.
Forfattere som Brødrene Goncourt, som Edmond About
maatte dyrt betale deres Adgang til Hove, voldsomme
Udpibninger gjorde Opførelsen af deres iøvrigt tarvelige Stykker
til en Umulighed. Man blev efter dette endnu varsommere paa
Théåtre-Français; selv om man havde Ret til at tælle
Opførelsen af Augiers Giboyerstykker og af Hernani som
literære Slagdage, føltes dog Theatret som en konservativ og
akademisk Anstalt. Théåtre-Français var ikke med i
Strømningen. Baade Repertoire og Trup paaoktroyeredes det
gennem Hofindflydelser, overfor hvilke dets
kunstforstandige Direktør Edouard Thierry var afmægtig.

Man var kommen i Gæld op over Ørene, Kassen var
tom, da Kejserdømmet faldt. Kommunen ruinerede Theatret
fuldstændigt. I Sommeren 1871, da man hverken vidste ud
eller ind og næsten troede, at Théåtre-Français maatte gaa
til Grunde, var det Got, som reddede Theatret. Han fore-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 14:39:17 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/befremskue/0047.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free