- Project Runeberg -  Fremmed Skuespilkunst. Studier og Portræter /
54

(1881) [MARC] Author: Edvard Brandes
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

54

théatre-français .

den slette Naturalisme meget store Indrømmelser. Det var
ved Opførelsen af Varni Fritz. Stykket spiller i Elsass og
søgte sin største Virkning i en patriotisk Skildring af
Landbefolkningens Sæder. I første Akt beværter den rige
Bonde Fritz Kobus sine Venner og Drikkebrødre. Der
spises og drikkes paa Scenen. Og her var for første Gang
Maden af avtentisk Ægthed. Den rette foreskrevne Suppe
blev baaren dampende ind og den store Fisk laa varm og
rygende paa Fadet; enhver Tilskuer kunde overbevise sig
om at Febvre virkelig skar den i Portioner og uddelte den
til sine Kolleger. Jeg vil ikke tale om, at Dug og
Porcellæn havde passende elsassisk Mønster og Tilsnit. I anden
Akt stiger Suzon op i et Kirsebærtræ og spiser af Frugten
— hele Publikum daanede af Henrvkkelse over at Træet oç

s o

Kirsebærrene vare ægte. Og dog er Sligt absolut ligegyldigt
i dramatisk Henseende, og det vækker kun en ganske
ukunstnerisk Interesse hos det store Publikum. Man vil
ogsaa lægge Mærke til, at det altid er de daarlige Stykker,
der trænge til den Art Lokkemidler. Vi saa’ det fornyligt
ved Konsekvenser, hvor Kjøbenhavnerne ogsaa vare
lykkelige over de virkelige Østers og den ægte Champagne, som
deres yndede Skuespillere fik at nyde.

Den Interesse, som Perrin har lagt for Dagen for det
Dekorative, har ingenlunde fulgt ham over paa
Iscenesættelsens Omraade. Den dygtige Instruktør skal ikke alene
bestemme Skuespillerens Bevægelser paa Scenen, hans
Kommen, Gaaen, Staaen, Sidden og de Spillendes indbyrdes
Forhold i Sammenspillet, men han skal saa at sige have
hele Stykkets Indhold i Hovedet i hvert Øjeblik og ud
herfra bestemme Opfattelsen og Betoningen af Replikerne.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 14:39:17 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/befremskue/0060.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free