- Project Runeberg -  Fremmed Skuespilkunst. Studier og Portræter /
90

(1881) [MARC] Author: Edvard Brandes
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

90

sarah bernhardt.

Sarah Bernhardt oprettede først sit Nederlag i næste
Sæson (73 — 74) i det nye Stykke af Feuillet le Sphinx. Vel
stod hun atter overfor Croizettes store Skønhed og kunstigt
indstuderede Spil og vel vandt denne en Art Verdensberømmelse
ved sin naturtro Død paa Scenen, men for alle Kendere
havde Sarah Bernhardt sprunget hende forbi. Hun havde
udfoldet en saadan Adel i den unge Kones sørgmodige
Rolle, at hun ligesom gjorde sin Medspillerske ufin. Man
forstod nu, at hun kunde løfte Arven efter Rachel, at man
endelig havde en tragisk Skuespillerinde, hvis ejendommelige
Natur ligesaavel kunde forme en Gudeskikkelse ud af et
daarligt Digterværk som gribe fejl af et poetisk Billede, men
som aldrig bar sig ad som andre, altid var helt sig selv, og
aldrig kunde blive lille i nogen Produktion: enten
fuldkommen god eller ganske mislykket.

I de Aar, der fulgte herpaa, gik hun fra Triumf over
Nederlag til Triumf. Efter kyndige Kritikeres Sigende stod
hun som Phædra paa Højde med Rachel, men jeg har selv
set hende i Augiers Gabrielle og kan bevidne, at hun atter
her fuldkommen sprængte Karakteren ved at fylde den med
en tragisk Melankoli, der kun daarligt passede for den
ørkesløse, nydelsessyge Pariserinde. Ingen kunde for Alvor tro,
at denne stolte og sørgmodige Kvinde, hvis Profil mindede
om visse Michelangeloske Hoveder, kunde forelske sig først
i Kontoristen for derefter -at kaste sig i Armene paa den
poetiserede Spidsborger. Til Gengæld gav hun saa med
Rette som Bertha i Rolands Datter Skikkelsen en
middelalderlig Karakter og Diktionen en klassisk Højhed, som
bragte En til at tænke paa de gamle Korstogskrønikers
strænge Stil. Hvor hun i Stykkets Begyndelse priser Geralds

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 14:39:17 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/befremskue/0096.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free