- Project Runeberg -  Fremmed Skuespilkunst. Studier og Portræter /
171

(1881) [MARC] Author: Edvard Brandes
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

arnould-plessy.

171

Udenfor sit egentlige Rollefag forsøgte hun sig i de
sidste Aar i ældre Roller, saaledes i Nany af Meilhac, hvor
hun gav en Art Modstykke til Forpagterkonen i Kamp og
Sejr: en Moder, der af Kærlighed til sin Søn bliver skinsyg
paa enhver, han holder af, og i Fortvivlelse endda lægger
Hindringer ivejen for hans Ægteskab med den unge Pige,
han elsker. Den Lykke, hun gjorde i denne Rolle, bestemte
hende senere til at forsøge sig videre frem og hun spillede
Titelrollen i la Grand’ Maman af Cadol, samtidig med at
hun endnu trøstigt tog fat paa unge Kvinderoller, naar
Lejlighed gaves. Der er ingen Tvivl om, at hun med sin
store Scenevanthed vilde havt meget interessante Opgaver
for sig, hvis hun ikke pludselig som ved en Kaprice havde
bestemt sig til at forlade Scenen.

Kun ét absolut uheldigt Forsøg har hun gjort i alle
disse Aar, det var da hun i Sommeren 1872—73 faldt paa
at spille Agrippina i Britannicus. Det gjaldt om intet
mindre end at faa Fodfæste i Racines og Corneilles tragiske
Jordbund. Det syntes i Begyndelsen som om der virkelig
aabnede sig nye Horisonter for hendes Kunst. Publikum,
der altid bøjer sig for et stort Navns Avtoritet, og for hvem
i Tragedien altid Deklamation gaar forud for Naturlighed,
klappede som sædvanligt af hende, skønt hun deklamerede
paa den mest bombastiske Maner. Bladene vare venlige,
forholdt sig afventende og tog sig ikke Sagen nær. Det
var den franske Journalist, der sikkert for Øjeblikket er den
ypperste Theaterkritiker, nogen Literatur kan opvise,
Fran-çisque Sarcey, der bråt gjorde Ende paa Mme Plessys
tragiske Kaprice. Han skrev en udførlig og ubarmhjærtig An-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 14:39:17 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/befremskue/0177.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free