- Project Runeberg -  Fremmed Skuespilkunst. Studier og Portræter /
224

(1881) [MARC] Author: Edvard Brandes
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

bressant. 230

Nu er til en vis Grad det kgl. Theater blevet et saadant
Gemmested for Skuespillerne, deres aandelige Indhold
indskrænkes let til de yderst faatallige Erfaringer, der kunne
indvindes der; derfor spilles der saa overordentlig meget paa
Tradition og saa lidt paa Natur. Og samtidigt forlanges en
bestandig fornyet skabende Evne hos Kunstnerne, thi der er
næppe noget literært Theater, der stiller saadanne
Fordringer til sine Medlemmer, som vort eget. Bestandig nye
og store Roller og næsten altid maa disse uden egentlige
Forbilleder skabes ad rent fantastisk Vej. Hvor skal
Skuespilleren i vort rolige Samfund søge sine Modeller for de
store Shakespeareske Roller? Derfor bliver Falstaff saa
gemytlig og borgerlig som en ægte brav dansk Solderist.
Hvor kan man forlange, at de franske Stykker, der hente
deres Stof fra en ganske forskellig, for Fremmede helt
tillukket Kreds, skulde finde en rammende og nøjagtig
Fremstilling? Der vil altid, naar Danske spille Fransk, mangle
netop det vanskeligt bestemmelige Noget, den Duft, som
Roqueplan kaldte »Parisine«. Og man kunde sikkert forfølge
dette langt videre og eftervise i vor Skuespilkunsts Historie,
hvorledes under de store Epoker Liv og Kunst er faldet
sammen, medens et uoverskrideligt Svælg har skilt dem til
andre Tider, naar Udviklingen langsomt stivnede.

I Frankrig er det anderledes, ogsaa af den Grund, at
man først og fremmest af Skuespilleren forlanger ham selv.
Man ønsker at se netop det enkelte ejendommelige Menneske,
og man opmuntrer ham ikke til at forsøge paa
Omskab-ninger; langt snarere kappes Forfatterne om at skrive ham
Roller beregnede paa hans Udvortes og Karakter, og
Kritikerne bebrejde ham, hvis han søger hen til andre Om-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 14:39:17 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/befremskue/0230.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free