- Project Runeberg -  Fremmed Skuespilkunst. Studier og Portræter /
298

(1881) [MARC] Author: Edvard Brandes
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

298

salvini.

et vel indskudt Vaaben, hvis Tyngde passer til hans Haand,
og hvis Tilbageslag han nøje kender. Og saaledes er det
ogsaa det fremragende tekniske Anlæg og Studium, der
betinger Virtuosen. Det kjøbenhavnske Publikum har ved
Ristoris Optræden lært at kende, hvad italiensk dramatisk
Skole og Teknik betyder, og Salvini staar sikkert jævnbyrdig
med denne udmærkede Skuespillerinde, hvad det fuldkomne
Herredømme over de sceniske Midler angaar.

Opdragelsen hos Modena var paa mange Punkter
udviklende. Denne var en Enthousiast, hvem det ikke alene
var magtpaaliggende at skaffe det nationale Drama Indpas,
og som med dette literære Formaal forbandt politiske Øjemed
og republikanske Sympatier, men som ogsaa søgte at
uddanne en dygtig og ejendommelig italiensk Skuespillerstand.
Hans Bestræbelser kronedes med afgjort Held. Han har
talt Adelaide Ristori mellem sine Elever, og han har
opfostret de tvende Kunstnere, der bestandig strides om Rangen
som Italiens største Skuespiller, Ernesto Rossi og Tommaso
Salvini.

Denne studerede flittigt under Modena, og da han forlod
sin Lærer, tog han Engagement hos to bekendte Impressarii,
Domeniconi og Capocomiro, og spillede i Løbet af en 6,
7 Aar en Mængde forskellige Roller. Han gjorde Lykke,
men ansaas ikke for en stor Skuespiller. Saa foretager han
et Skridt, som er mærkeligt og sjældent i en Skuespillers
Liv. Han trak sig tilbage fra Scenen, og i Løbet af et Aar
gennemstuderede han i Ensomhed de store klassiske tragiske
Roller fra italiensk, fransk og engelsk Literatur. Han prøvede
uden Publikum, hvorledes han skulde tvinge Publikum til
Beundring. Det er rimeligt, at han under dette energiske

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 14:39:17 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/befremskue/0304.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free