- Project Runeberg -  Fremmed Skuespilkunst. Studier og Portræter /
344

(1881) [MARC] Author: Edvard Brandes
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

344

lewinsky.

Genrer og paa Grund af den kosmopolitiske Aand, der
allerede dengang beherskede den tyske Scene, spiller han
sig igennem en Art universelt Repertoire, fra Scapin til den
engelske Fændrik, fra den Gerrige til Orosmane, fra Marinelli
til Diderots Husfader. Han magtede endnu fuldstændigt
den improviserede comedia dell’arte: da intet kan udrive
den ulykkelige Caroline Mathilde i Celle af hendes Tungsind,
da ethvert Stykke, hvor Ord som Konge, Hof eller Børn
blot nævnes, straks vækker Erindring og Smerte i hendes
Sjæl, foreslaar han Ceremonimesteren en improviseret Farce,
og nu opfinder han de allervildeste Løjer med et saa
henrivende Lune, at det endelig lykkes ham, ligesom Bonden
i Eventyret, at bevæge den tungsindige Dronning til Smil.
Og samtidig gjorde hans højtudviklede Kunstsans ham til
Indfører af Shakespeares Digtning paa den tyske Scene.

Schröder omfattede sin hele Virken med den dybeste
Alvor, og intet var mere nødvendigt i en Kunst, hvis Dyrkere
hidtil bestandig havde havt et Præg af Vagabonder og
Hans-wurster. Det gjaldt fuldkomment om Tyskland, hvad Diderot
dengang skrev i Paris, at aldrig nogen ung Mand gik til
Theatret, før han var anset for uduelig til alt andet i Verden.
Den berømte Filosof tilføjer, at der aldrig vil opstaa nogen
virkelig Skuespilkunst, før det at gaa til Theatret ikke længer
betragtes som den forlorne Søns sidste Udvej, men som en
Bane, hvilken kun den kan følge, Naturen særlig har udrustet
dertil. Datidens Skuespillere ansaas altid for Lykkeriddere,
i Almindelighed ogsaa for Spillere og Drukkenbolte. Og
naturligvis havde denne Fordom tilbagevirkende Kraft:
Skuespillerne forfaldt des lettere, jo mindre de havde at vinde
ved et regelmæssigt Liv.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 14:39:17 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/befremskue/0350.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free