- Project Runeberg -  Fremmed Skuespilkunst. Studier og Portræter /
347

(1881) [MARC] Author: Edvard Brandes
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

lewinsky.

347

At udfylde Karakteren, helt at være den, det var
Schröders Alfa og Omega i Kunsten. Naar man
gennemlæser hans faa kunstneriske Principer, overbevises man om,
at disse ikke vare kunstigt opstillede, fra den egne
Personlighed afledte Regler, saaledes som Ifflands blev det, og
lige saa lidt abstrakte paa literære Udgangspunkter hvilende
Kunstanskuelser, saadanne som Goethe senere formulerede,
men fuldtgyldige Almensætninger, der altid ville danne
Skuespilkunstens Kanon, hvad Præg den end modtager fra
den til enhver Tid herskende Literatur. Men endnu i
Schröders Levetid rejste der sig en hæftig Reaktion mod
hans Skole, mod Hamburgerskolen, som den kaldtes,
hvis Disciple havde forplantet Schröders Lære rundt paa
alle Tysklands Scener. Weimarskolen opstaar under Goethes
Indflydelse.

Goethe ophævede Naturfordringen, idet han fastslog, at
Skuespillerne aldrig maatte glemme, at de kun vare til for
Tilskuernes Skyld, og at det ikke kom an paa at fremkalde
den størst mulige Illusion, men paa at frembringe en Art
plastisk Kunstværk. Dertil krævedes en ædel Anstand og
akademiske Haandbevægelser. Der holdtes strængt paa, at
de Spillende ordnedes i den klassiske Halvkreds. Paa
naturlig Tale lagdes der ikke megen Vægt, saameget mere
paa en skøn og velklingende Versfremsigelse Den strænge
Skønhedslov, der trods det Fejlagtige i disse Principer
alligevel var Goethes Maal, forstod kun de faa Skuespillere,
der stod ham allernærmest; de andre hang sig i det rent
Ydre, uden at forstaa Aanden i Goethes Lære. Der opstod
en syngende og svulstig Fremsigelsesmaade i Tragedien,
som fra den Tid af har klæbet ved næsten alle Tysklands

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 14:39:17 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/befremskue/0353.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free