- Project Runeberg -  Svenska kyrkans bekännelseskrifter /
94

(1912) [MARC] Translator: Oscar Bensow, Johann Tobias Müller With: Martin Luther, Oscar Bensow
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - A. Konkordieboken - III. Augsburgska bekännelsens Apologi - Andra artikeln. Om rättfärdiggörelsen

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

94

AUGSBURUSKA BEKÄNNELSENS APOLOGT.

är en gudstjänst, som erbjuder Gud våra förtjänster. Gud vill
genom tron så dyrkas, att vi af lionom mottaga hvad han
utlof-var och erbjuder.

Men att tro betyder icke blott en historisk kunskap, utan
en sådan tro, som är öfvertygad om sanningen af Guds löfte,
därom vittnar Paulus tydligt, då han (Rom. 4: 16) säger:
Därför är det af tron, för att det skall vara af nåd, på det att
löftet må stå fast. Ty han vet väl, att löftet icke kan mottagas
annat än genom tron, och därför ställer han viel sidan af
hvarandra och sammanbinder löftet och tron. Det är ock lätt att
fatta hvad tron är, om vi tänka på trosbekännelsens ord: (jag
tror på) syndernas förlåtelse. Det är sålunda icke nog, att man
tror, att Kristus är född, har lidit och är uppstånden, om vi icke
också tillägga detta, som är (frälsnings)historiens syftemål:
syndernas förlåtelse. Till denna trosartikel bör ock det andra
hänföras, nämligen att syndernas förlåtelse gifves oss för
Kristi skull och icke för våra förtjänsters skull. Ty till hvad
skulle det hafva tjänat att Kristus utgifvits för våra synders
skull, om våra förtjänster kunna tillfyllestgöra för våra synder.

Så ofta vi alltså tala om den rättfärdig görande tron, bör
man veta att den har trenne föremål, som samtidigt äro
förhanden, nämligen löftet, nåden och Kristi förtjänst såsom en
lösepenning och soning. Löftet mottages af tron, nåden utesluter
våra förtjänster och sålunda är det tydligt att välgärningen
endast af barmhärtighet tillbjudes oss. Kristi förtjänst är
lösepenningen, emedan det för synden kräfves en soning, som är
viss. I Skriften anropas ofta barmhärtigheten, och de heliga
kyrkofäderna säga ofta, att vi frälsas genom barmhärtighet.
Så ofta man talar om barmhärtigheten, bör man därför veta,
att här också fordras tro, som mottager barmhärtighetens löfte.
Och å andra sidan, så ofta vi tala om tron, så inbegripa vi ock
dess föremål, nämligen den utlofvade barmhärtigheten. Ty
tron rättfärdiggör och frälsar oss icke därigenom att den skulle
vara ett i sig själf förtjänstfullt verk, utan endast därför att
den mottager den utlofvade barmhärtigheten.

Och denna gudsdyrkan eller gudstjänst prisas högt öfver-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 14:39:39 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bekann12/0108.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free