- Project Runeberg -  Svenska kyrkans bekännelseskrifter /
113

(1912) [MARC] Translator: Oscar Bensow, Johann Tobias Müller With: Martin Luther, Oscar Bensow
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - A. Konkordieboken - III. Augsburgska bekännelsens Apologi - Tredje artikeln. Om kärleken och uppfyllandet af lagen

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

OM KÄKLEKEN OCIi UPPFYLLANDET AF LAGEN. 113

egna rättfärdigheten är ogudaktig och värdelös. Det följer
sålunda häraf med nödvändighet att endast tron försonar oss med
Clud och rättfärdiggör oss. Och liksom vi icke få syndernas
förlåtelse för några andra af lagen bjudna dj^gder, såsom t. ex.
tålamod, kyskhet, lydnad mot öfverheten m. m., och likväl dessa
dygder böra åtfölja tron, så få vi icke heller syndernas förlåtelse
för kärleken till Gud, fastän denna med nödvändighet följer på
tron. För öfrigt är det ju ett kändt språkbruk att man
understundom genom en s. k. synekdoke i ett och samma ord
inbegriper både orsaken och verkan. Sålunda säger Kristus i Luk.
7: 47: Henne äro de många synderna förlåtna, ty hon älskade
mycket. Här förklarar Kristus emellertid sig själf, då han
(v. 50) tillägger: Din tro har frälst dig. Kristus ville sålunda
icke säga, att kvinnan genom sin kärleksgärning skulle hafva
förtjänat syndernas förlåtelse, ty han säger ju tydligt: Din
tro har frälst dig. Men det är tron, som för Guds ords skull
omfattar den oförskylda barmhärtigheten. Om någon
förnekar, att just detta är tro, så förstår han icke alls hvad tro är.
Själfva, berättelsen visar oss ock, hvad det är, som Jesus kallar
kärlek. Kvinnan kommer till Kristus i den öfvertygelsen att
det är hos honom man skall söka syndernas förlåtelse. Detta
innebär den högsta dyrkan af Kristus, ty hon kunde icke
tillskrifva Kristus något högre. Det att hos honom söka
syndernas förlåtelse det var att i sanning erkänna honom såsom
Messias. Och att så tänka om Kristus, så dyrka och omfatta
honom, det är att rätt tro på honom. Kristus använder för
öfrigt här ordet kärlek icke då han talar till kvinnan, utan
gentemot fariseen, emedan han jämför fariséens dyrkan i dess
helhet med kvinnans dyrkan i dess helhet. Han förebrår
farisé-en, att denne icke erkände honom vara Messias, äfven om han
visade honom några utvärtes hedersbetygelser såsom en gäst,
eller en stor och helig man. Han visar honom kvinnan och
berömmer hennes dyrkan, smörjelse, tårar m. m., hvilket allt var
tecken &11 tro och ett slags bekännelse, nämligen af att hon hos
Kristus sökte syndernas förlåtelse. Detta, var i sanning ett
stort föredöme, hvilket icke utan skäl är för Kristus en bevekel-

8—110630. B ens o w, Svenska kyrkans bekännelseskrifter.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 14:39:39 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bekann12/0127.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free