- Project Runeberg -  Svenska kyrkans bekännelseskrifter /
127

(1912) [MARC] Translator: Oscar Bensow, Johann Tobias Müller With: Martin Luther, Oscar Bensow
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - A. Konkordieboken - III. Augsburgska bekännelsens Apologi - Tredje artikeln. Om kärleken och uppfyllandet af lagen

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

SVAR PÅ DE AF MOTSTÅNDARNA ANFÖRDA SKÄLEN.

127

anföra detta enda ställe, där Paulus lär om frukterna, men de
förbigå alla de många ställen, där han talar om sättet för
rättfärdiggörelsen. Och på de andra ställen, som tala om tron,
till-lägga de alltid ett beriktigande, att cle böra förstås om en
sådan tro, som är bildad af eller får sin gestalt genom kärlek en
(fides formata). Här tillägga de däremot intet
beriktigande, nämligen att äfven tron är nödvändig, hvilken vet, att vi
för försonarens Kristi skull anses såsom rättfärdiga. På sådant
sätt utesluta våra motståndare Kristus från rättfärdiggörelsen,
och de lära blott en lagens rättfärdighet. Men vi återgå till
Paulus. Ingen kan af detta ställe sluta till något mer än att
kärleken är nödvändig, och det erkänna äfven vi. Det är
likaledes nödvändigt att icke stjäla, men det skulle dock i
sanning icke vara riktigt tänkt, om någon häraf ville draga
följande slutsats: det är nödvändigt att icke stjäla, alltså: det
att icke stjäla rättfärdiggör. Rättfärdiggörelsen är nämligen
icke ett (Guds) godkännande af en enskild gärning utan af
personen i sin helhet. Detta ställe hos Paulus kan sålunda icke
användas såsom vapen emot oss annat än om motståndarna få
däri inlägga hvad dem lyster. Paulus säger nämligen icke,
att kärleken rättfärdiggör, utan han säger: jag vore intet, d.
v. s. att tron vore utsläckt huru stor den än må hafva varit.
Han säger icke, att kärleken öfvervinner ångesten för synd och
död, att vi kunna ställa vår kärlek emot Guds vrede och dom,
att vår kärlek tillfyllestgör Guds lag, att vi utan medlaren
Kristus genom vår kärlek hafva tillträde till Gud eller att
vi genom vår kärlek få den utlofvade syndaförlåtelsen.
Intet af allt detta säger Paulus. Därför menar han icke hel-,
ler, att kärleken rättfärdiggör, ty vi rättfärdiggöras endast
därigenom att vi omfatta försonaren Kristus och tro, att Gud
för Kristi skull är oss nådig, och man bör icke drömma om når
gon rättfärdiggörelse, vid hvilken försonaren Kristus är
utelämnad. Våra motståndare borttaga löftet om Kristus och
utplåna evangeliet, om Kristus icke är nödvändig, om vi
genom vår kärlek kunna besegra döden, och om vi genom vår
kärlek utan försonaren Kristus kunna hafva tillträde till Gud.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 14:39:39 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bekann12/0141.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free