- Project Runeberg -  Svenska kyrkans bekännelseskrifter /
128

(1912) [MARC] Translator: Oscar Bensow, Johann Tobias Müller With: Martin Luther, Oscar Bensow
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - A. Konkordieboken - III. Augsburgska bekännelsens Apologi - Tredje artikeln. Om kärleken och uppfyllandet af lagen

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

128

AUGSBURGSKA BEKÄNNELSENS APOLOGI.

Motståndarna förvanska ock flera skriftställen, emedan de i
stället för att utlägga dem i dem inlägga sina meningar. Ty
icke kan det ifrågavarande stället begagnas såsom ett vapen
emot oss, om vi taga bort den tolkning, som motståndarna ur
egen fatabur ditfogat, emedan de icke förstå livad
rättfärdiggörelsen är eller huru den sker. Sedan korintierna blifvit
rättfärdiggjorda, hade de erhållit många förträffliga gåfvor.
Såsom vanligt är, brunno de i början af nit, men sedan började,
såsom Paulus antyder, tvister uppstå ibland dem och de
började att ledsna på sina goda lärare. Därför klandrar dem
Paulus och manar dem att återvända till kärlekens plikter.
Men ehuru dessa äro nödvändiga, så vore det dock dåraktigt
att inbilla sig, att vi skulle varda inför Gud rättfärdiga
genom de gärningar, som bjudas af den andra taflan, hvilka
röra vårt förhållande till människor men icke egentligen till Gud.
Men vid rättfärdiggörelsen är det fråga om vårt förhållande
till Gud. Det är Guds vrede, som skall blidkas, och det är
med Gud vårt samvete måste vinna frid. Intet af detta kan
ske genom de gärningar, som den andra taflan bjuder.

Men våra motståndare invända, att kärleken sättes
framför tron och hoppet, ty Paulus säger i 1 Kor. 13: 13: men
störst ibland dem är härleken, och i öfverensstämmelse härmed
måste man väl anse, att den största och förnämsta dygden
rättfärdiggör. Ehuru nu Paulus på detta ställe egentligen talar
om kärleken till nästan och betecknar kärleken såsom den
största, emedan den bär mest frukt — tron och hoppet hafva
endast med Gud att göra, men kärleken gentemot människorna
har en oändlig mängd plikter — så göra vi dock våra
motståndare gärna det medgifvandet, att kärleken till Gud och
nästan är den största dygden, ty det förnämsta budet är: Du
skall älska Herren din Gud (Matt. 22: 37). Men huru kunna
rle häraf draga slutsatsen att kärleken rättfärcliggör? De
säga, att den största dygden rättfärdiggör. Men liksom icke
lagen, icke ens dess största eller första bud rättfärdiggör, så icke
heller lagens största dygd. Men den dygd (eller kraft)
rättfärdiggör, som omfattar Kristus, som åt oss förmedlar Kristi

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 14:39:39 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bekann12/0142.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free