- Project Runeberg -  Svenska kyrkans bekännelseskrifter /
133

(1912) [MARC] Translator: Oscar Bensow, Johann Tobias Müller With: Martin Luther, Oscar Bensow
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - A. Konkordieboken - III. Augsburgska bekännelsens Apologi - Tredje artikeln. Om kärleken och uppfyllandet af lagen

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

SVAR PÅ DE AF MOTSTÅNDARNA ANFÖRDA SKÄLEN. 133

herdar och menighet ömsesidigt öfverse med mycket, och
förlåta mycket.

De anföra ur Jakobs bref: 1 sen, att en människa blifver
rättfärdigad af gärningar och icke af tro allenast (Jak. 2: 24).
Detta ställe anse de mer än något annat vederlägga vår åsikt.
Men härpå är lätt och enkelt att svara. Om motståndarna icke
här inlade sina meningar om gärningarnas förtjänster, så skulle
dessa Jakobs ord icke alls medföra någon svårighet. Men
hvarhelst det är tal om gärningar, så flicka våra motståndare
in sina ogudaktiga meningar, nämligen att vi genom goda
gärningar förtjäna syndernas förlåtelse, att de goda gärningarna
utgöra en soning och lösepenning, för hvars skull Gud försonas
med oss, att de goda gärningarna öfvervinna ångesten för
synden och döden, att de goda gärningarna för sin egen godhets
skull äro inför Gud välbehagliga samt icke behöfva
barmhärtigheten och försonaren Kristus. Men intet af allt detta har fallit
Jakob in, ehuru våra motståndare nu försvara det under
åberopande af detta ställe hos Jakob.

Först och främst bör man lägga märke till, att detta ställe
talar mer emot motståndarna än emot oss. Våra motståndare
lära nämligen, att människan rättfärdiggöres genom kärlek och
gärningar, men om tron, hvarmed vi omfatta försonaren
Kristus, säga de ingenting. Ja, de ogilla denna tro, och de ogilla
den icke blott i sina uttalanden och skrifter, utan de söka äfven
att med järn och straff utrota den inom kyrkan. Huru mycket
bättre lär då icke Jakob, som icke utelämnar tron, icke sätter
kärleken i trons ställe, utan fasthåller tron, på det att vår
försonare Kristus icke må uteslutas i fråga om rättfärdiggörelsen,
såsom äfven Paulus, då han framställer hufvudsumman af det
kristna lifvet, sammanfattar tron och kärleken i 1 Tim. 1: 5:
Men badets ändamål är kärlek af rent hjärta och af godt
samvete och af oskrymtad tro.

För det andra framgår det af sammanhanget, att här är
tal om de gärningar, som följa på tron och visa, att tron icke
är död utan lefvande och verksam i hjärtat. Därför menar
dock Jakob icke, att vi genom goda gärningar förtjäna syn-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 14:39:39 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bekann12/0147.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free