- Project Runeberg -  Svenska kyrkans bekännelseskrifter /
167

(1912) [MARC] Translator: Oscar Bensow, Johann Tobias Müller With: Martin Luther, Oscar Bensow
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - A. Konkordieboken - III. Augsburgska bekännelsens Apologi - Tredje artikeln. Om kärleken och uppfyllandet af lagen

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

SVAR PÅ DE AF MOTSTÅNDARNA ANFÖRDA SKÄLEN. 167

leda sig endast från förnuftet eller af den oss därtill bevekande
kärleken, livarom de tala. Det finnes väl vissa utsagor, hvilka
utgöra liksom kärnspråk hos cle gamla författarna, men dem
fördärfva de genom sitt sätt att tolka dem. De skryta i sina
skolor med, att cle goda gärningarna för nådens skull behaga
Gud, och säga, att man bör förtrösta på Guds nåd. Men
därmed mena de, att nåden är den böjelse, förmedelst hvilken vi
älska Gud, liksom om cle gamle hade velat säga, att vi skulle
förtrösta på vår kärlek, hvars ringhet och orenhet vi förvisso få
erfara. Förunderligt är ock, att de kunna lära, att man skall
förtrösta på kärleken, när cle samtidigt lära, att ingen kan
veta, om han äger den. Hvarför lära de icke, att nåden är
Guds barmhärtighet emot oss? Och så ofta man talar härom,
bör man ock tillägga troil, ty löftet om Guds barmhärtighet,
om försoningen och Guds kärlek till oss kan endast af tron
omfattas. I den meningen kan mecl rätta sägas, att vi skola
förtrösta på nåden, och att cle goda gärningarna för nådens skull
behaga Glid, emedan troil omfattar nåden. Skrytsamt påstå
de ock i skolorna, att våra goda gärningar gälla i kraft af
Kristi lidande. Detta är riktigt, men hvarför tillägga de icke
något om tron? Kristus är nämligen soningen, såsom Paulus
säger, genom tron (Rom. 3: 25). När förskräckta samveten
genom tron få nytt mod och komma till insikt om, att våra
synder äro genom Kristi död utplånade samt Gud för Kristi
lidandes skull mecl oss försonad, då först gagnar oss Kristi lidande.
Men om man utelämnar läran om troil, ,då är det meningslöst
att säga, att gärningarna gälla i kraft af Kristi lidande.

Många andra skriftställen förvanska de äfven i sina skolor,
därför att. cle ingenting lära om trons rättfärdighet, och med tro
mena cle endast en historisk kunskap eller kunskap om
troslärorna, men förstå icke, att troil är cl en kraft, som omfattar löftet om
nåcl och rättfärdighet samt under ångesten för synden och döden
skänker våra hjärtan lif, såsom Paulus i Rom. 10: 10 säger: Med
hjärtat tror man till rättfärdighet, och med munnen bekänner
man till frälsning. Här tänka vi, att motståndarna måste
erkänna, att bekännelsen såsom en blott yttre handling (ex

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 14:39:39 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bekann12/0181.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free