- Project Runeberg -  Svenska kyrkans bekännelseskrifter /
185

(1912) [MARC] Translator: Oscar Bensow, Johann Tobias Müller With: Martin Luther, Oscar Bensow
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - A. Konkordieboken - III. Augsburgska bekännelsens Apologi - (Om Augsburgska bekännelsens tionde artikel)

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

OM KYRKAN.

185

Den tionde artikeln gillas, i hvilken vi bekänna, att i
Herrens nattvard Kristi lekamen och blod äro i sanning och
väsentligen närvarande samt åt dem, som mottaga sakramentet i
sanning utdelas tillika med de synliga tingen, brödet och vinet.
Efter en noggrann undersökning och förhandling angående
denna sak försvara vi ståndaktigt denna mening. Ty då
Paulus 1 Kor. 10: 16 säger, att brödet är en delaktighet af Kristi
kropp o. s. v., så skulle ju följa, att brödet icke vore en
delaktighet af Kristi kropp utan blott af hans ande, om icke
Herrens lekamen verkligen vore närvarande. Vi veta ju äfven,
att icke blott den romerska kyrkan bekänner Kristi lekamliga
närvaro, utan att äfven den grekiska kyrkan nu liksom fordom
har samma mening, hvilket ock deras mässordning intygar,
hvari prästen tydligt beder, att brödet må förändras och varda
Kristi egen lekamen. Och den, såsom oss synes, lärde
bul-gariske författaren56 säger uttryckligen, att »brödet icke blott
är ett tecken, utan i sanning förändras till Kristi lekamen». I
en utförlig förklaring till »lohannesevangeliets femtonde
kapitel lär äfven Cyrillus,57 att Kristus lekamligen gifves oss i
nattvarden. Han säger sålunda: »Vi förneka ju icke, att
vi genom en rätt tro och uppriktig kärlek andligen förenas med
Kristus, men vi förneka alldeles, att vi icke skulle hafva
någon lekamlig förbindelse med honom, ty detta är fullkomligt
i strid mot den heliga Skrift. Ty hvem tviflar på, att
Kristus äfven i den meningen är vinträdet och vi grenarna, att vi
från honom mottaga lifvet? Hör livad Paulus säger (1 Kor.
10: 17; Rom. 12: 5; Gal. 3: 28): Så äro vi de många, en enda
kropp i Kristus och vi, de många, äro en kropp, ty vi varda
alla af det ena brödet delaktiga. Menar någon väl, att vi icke
känna den hemlighetsfulla välsignelsens kraft? När vi äga
deii, månne den då icke verkar, att genom delaktigheten af
Kristi lekamen, Kristus bor i oss?» Samt strax efteråt :
»Därför bör man lägga märke till, att Kristus bor i oss icke blott
i följd af den andliga föreningen genom kärleken utan ock
genom delaktigheten af hans natur.» Detta hafva vi anfört
icke för att öppna något meningsutbyte om denna sak, då

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 14:39:39 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bekann12/0199.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free