- Project Runeberg -  Svenska kyrkans bekännelseskrifter /
198

(1912) [MARC] Translator: Oscar Bensow, Johann Tobias Müller With: Martin Luther, Oscar Bensow
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - A. Konkordieboken - III. Augsburgska bekännelsens Apologi - Femte artikeln. Om boten

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

198

AUGSBURGSKA - BEKÄNNELSENS APOLOGI.

mig efter ditt ord. Här innehålles nu i förra ledet ångern, i det
andra beskrifves klart det sätt, på hvilket vi i ångern styrkas,
nämligen genom Guds ord, som tillbjuder oss nåd. Detta
upprätthåller och lefvandegör våra hjärtan. I 1 Sam. 2: 6 heter
det: Herren dödar och gör lefvande, han för ned i dödsriket och
upp därur igen. Här betecknar det ena ledet ångern och det
andra tron. Så äfven Jes. 28: 2i: Herren skall vredgas, på det
alt han skall utföra sitt verk. Det är ett för honom främmande
verk, på det att hans verk må utföras. Profeten kallar det ett
för Gud främmande verk, då han förskräcker, ty hans egentliga
verk är att lefvandegöra och trösta. Men Herren förskräcker,
säger han, på det att det må blifva rum för trösten och
lefvan-degörelsen, ty de hjärtan, som äro säkra och icke känna Guds
vrede, de fråga icke efter någon tröst. På så sätt plägar
Skriften med hvarandra förbinda dessa båda delar: ångesten och
trösten, för att lära oss att botens förnämsta delar äro ångern samt
den tröstande och rättfärdig görande tron. Yi kunna icke heller
inse, huru botens väsen skulle kunna klarare och enklare läras.

Guds båda förnämsta verk i människorna äro nämligen
dels att förskräcka och dels att rättfärdiggöra och lefvandegöra
de förskräckta. Hela Skriften kan ock indelas med hänsyn till
dessa båda verk. Den ena delen är lagen, som påvisar,
bestraffar och fördömer sjoiden. Den andra delen är evangelium, d.
v. s. löftet om den i Kristus gifna nåden, hvilket löfte upprepas
hela Skriften igenom. Först gafs det åt Adam, sedan åt
patriarkerna, sedan förklarades det af profeterna, och slutligen
förkunnades och tillbjöds det af Kristus ibland judarna samt
sprid-des i hela världen af apostlarna. Ty genom tron på detta löfte
hafva alla heliga blifvit rättfärdiggjorda men icke för sin mer
eller mindre fullkomliga ångers skull.

Alla exempel hänvisa ock på dessa båda delar. Adam
anklagades efter sin synd och vardt. förskräckt. Här är ångern.
Sedan utlofvar Gud nåd och säger, att en säd skulle komma,
genom hvilken djäfvulens rike, döden och sjmden skulle
krossas. Här tillbjudes syndaförlåtelsen. Dessa äro de förnämsta
delarna, ty om också straff sedan tillägges, så förtjänar dock

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 14:39:39 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bekann12/0212.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free