- Project Runeberg -  Svenska kyrkans bekännelseskrifter /
199

(1912) [MARC] Translator: Oscar Bensow, Johann Tobias Müller With: Martin Luther, Oscar Bensow
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - A. Konkordieboken - III. Augsburgska bekännelsens Apologi - Femte artikeln. Om boten

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

OM BOTEN.

199

icke detta straff syndernas förlåtelse. Men om detta slags
straff skola vi genast tala.

Så anklagas David af Natan, och förfärad säger han: Jag
liar syndat emot Iierren. Detta är ångern. Sedan hör han
aflösningen: Så har ock Herren tillgif vit dig din synd; du skall
icke dö. Detta ord gifver David nytt mocl, och genom tron
upprätthåller, rättfärdiggör och lefvandegör det honom. Äfven här
tillägges straff, men detta straff förtjänar icke
syndaförlåtelsen. Icke heller tillägges alltid särskilda straff, men alltid
måste i boten finnas de tvenne delarna: ånger och tro, såsom
i Lukas 7: 37 f. Synderskan kommer gråtande till Kristus. Af
dessa tårar ser man hennes ånger. Sedan hör hon aflösningen:
Dina synder äro dig förlåtna, din tro har frälst dig, gå i frid.
Detta är botens andra del, tron, som gifver henne nytt mod och
tröstar henne. Af allt detta måste det för våra gudfruktiga
läsare vara uppenbart, att vi i boten hafva angifvit de delar, som
egentligen tillhöra omvändelsen eller pånyttfödelsen eller
syndaförlåtelsen. De goda frukterna och straffen efterfölja
pånyttfödelsen och syndaförlåtelsen. Fördenskull hafva vi
framhållit dessa båda delar, på det att man så mycket tydligare må
se den tro, som vi i boten fordra, och därigenom att vi sätta den
gentemot ångern eller dödandet kan man så mycket bättre
förstå, hvilken den tro är som evangelium predikar.

Men emedan våra motståndare särskildt förkasta det, att
vi säga, att människorna genom tron få syndernas förlåtelse,
vilja vi här tillägga några få bevis, genom hvilka man skall
kunna förstå att vi få syndernas förlåtelse icke genom den
blotta ångern i och för sig utan genom den särskilda tro (fides
specialis), genom hvilken hvar och en tror, att hans synder äro
honom förlåtna. Ty denna artikel är den förnämsta, hvarom vi
strida med våra motståndare, och den rätta insikten i denna
artikel anse vi vara i allra högsta grad nödvändig för alla
kristna. Då det emellertid kan synas som om vi ofvan
angående rättfärdiggörelsen liade talat nog om denna sak, skola
vi här fatta oss kort. Läran om boten och läran om
rättfärdiggörelsen äro nämligen nära besläktade med hvarandra,

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 14:39:39 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bekann12/0213.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free