- Project Runeberg -  Svenska kyrkans bekännelseskrifter /
292

(1912) [MARC] Translator: Oscar Bensow, Johann Tobias Müller With: Martin Luther, Oscar Bensow
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - A. Konkordieboken - III. Augsburgska bekännelsens Apologi - Tolfte artikeln. Om mässan

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

292

AUGSBURG SKA BEKÄNNELSENS APOLOGI.

ningen om den utvärtes offerhandlingens värde i och för sig.
Men Levi söners offer, det är de offer, som de, hvilka äro det
nya förbundets lärare, frambära, nämligen förkunnelsen af
evangelium och denna förkunnelses goda frukter, såsom
Paulus säger i Rom. 15: 16: Jag skall vara en Jesu Kristi
tjänare bland hedningarna, förrättande Guds evangeliums
offertjänst, på det att hedningarna må varda ett välbehagligt offer,
helgadt genom den helige Ande, d. v. s. på det att hedningarna
må varda ett Gud välbehagligt offer genom tron. Ty
offerdjurens slaktande i det gamla förbundet hänsyftade på både
Kristi död och förkunnelsen af evangelium, hvarigenom vårt
gamla köttsliga lif bör dödas samt ett nytt och evigt lif hos
oss taga sin begynnelse.

Men våra motståndare hänföra öfverallt ordet »offer»
endast till mässa.n, men förkunnelsen af evangelium, tron,
åkal-lan och sådant förbigå de, ehuru dock mässan är instiftad just
för dessa gärningars skull, och det nya testamentets of ler böra
vara hjärtats offer och icke sådana utvärtes handlingar, som
dem det levitiska prästadömet hade att utföra för synderna.

De åberopa sig ock på det dagliga offret (jfr 2 Mos.
29: 39 f.; Dan. 8: 11 f.) och säga, att liksom det i gamla
förbundet fanns ett dagligt offer, så bör mässan vara det nya
förbundets dagliga offer. Motståndarna skulle reda sig bra, om vi läte
slå oss genom liknelser, men det är ju allmänt erkändt, att man
icke genom liknelser kan komma till pålitliga bevis. Vi hafva
dock föga att invända emot att mässan uppfattas såsom ett
dagligt offer, om man blott menar mässan i dess helhet, d. v. s.
natt-va rdsmässau jämte förkunnelsen af evangelium,
trosbekännelsen, åkallan och tacksägelsen. Ty detta tillsammans utgör
ett det nya förbundets dagliga offer, och för dettas skull är
nattvardsmässan instiftad, och den bör icke lösryckas därifrån.
Därior säger Paulus i 1 Kor. 11: 26: Ty så ofta I äten detta
bröd och dricken denna kalk, förkunnen I Herrens död, Ull
dess han kommer. Men af den levitiska förebilden följer på
intet sätt, att mässan skulle blott därigenom att den hålles

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 14:39:39 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bekann12/0306.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free