- Project Runeberg -  Svenska kyrkans bekännelseskrifter /
293

(1912) [MARC] Translator: Oscar Bensow, Johann Tobias Müller With: Martin Luther, Oscar Bensow
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - A. Konkordieboken - III. Augsburgska bekännelsens Apologi - Tolfte artikeln. Om mässan

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

HVAD OFFER ÄR SAMT DE OLIKA SLAGEN AF OFFER. 293

verka rättfärdiggörande, eller, om den hålles för andra, åt
dem förtjäna syndaförlåtelse.

Den nämnda förebilden (det dagliga offret) afbildar på
ett träffande sätt icke nattvardsmässan ensam utan äfven
förkunnelsen af evangelium. I 4 Mos. 28: 4 ff. framställas trenne
delar såsom tillhörande detta dagliga offer, nämligen
brännoffret af lamm, drickoffret samt spisoffret af hvetemjöl. Det
gamla förbundet hade afbilder eller liksom en skugga af det
tillkommande. Så afbildas äfven här Kristus och det nya
förbundets hela gudstjänst. Lammets offrande såsom
brännoffer hänsyftar på Kristi död. Drickoffret hänsyftar på, att
öfverallt i hela världen de troende genom förkunnelsen af
evangelium blifva bestänkta med detta lamms blod, d. v. s.
helgade, såsom Petrus säger: genom Ändens helgelse till
lydnad och bestänhelse med Jesu Kristi blod (1 Petr. 1: 2).
Spisoffret af hvetemjöl betecknar tron samt hjärtats åkallan och
tacksägelse. Såsom vi sålunda i gamla testamentet kunna
skönja skuggan (af det tillkommande), så böra vi i det nya
testamentet söka den verklighet, hvarpå hänsyftas, och icke
en ny förebild, hvilken skulle vara ett offer.

Ehuru nu nattvards mäss an är en till minne af Kristi död
hållen måltid, så är dock icke denna ensam det dagliga offret,
utan själfva åminnelsen är detta offer, d. v. s. predikan och
den tro, som förvisso tror, att Grud genom Kristi död är med
oss försonad. Det fordras (till detta offer) ytterligare ett
drickoffer, d. v. s. predikans verkan att vi, genom evangelium
bestänkta med Kristi blod, helgas, vår gamla människa dödas
och en ny väckes till lif. Det fordras äfven ett spisoffer, d. v.
s. tacksägelse, bekännelse och lidandet af pröfningar.

Med förkastande af den fariseiska meningen om den
utvärtes gärningens värde i och för sig mena vi sålunda med det
dagliga offret hjärtats andliga gudstjänst och dagliga offer,
ty i nya förbundet skola vi söka (icke skuggor af det
tillkommande goda, utan) det verkliga goda, d. v. s. den helige Ande,
(köttets) dödande och (andens) lefvandegörelse. Af det sagda
framgår nu tydligt, att förebilden af det dagliga offret icke

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 14:39:39 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bekann12/0307.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free