- Project Runeberg -  Svenska kyrkans bekännelseskrifter /
300

(1912) [MARC] Translator: Oscar Bensow, Johann Tobias Müller With: Martin Luther, Oscar Bensow
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - A. Konkordieboken - III. Augsburgska bekännelsens Apologi - Tolfte artikeln. Om mässan

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

300

AUGSBURG SKA BEKÄNNELSENS APOLOGI.

förut hafva sagt — förtjänar icke tacksägelseoffret försoning
utan frambäres af dem, som redan äro med Gud försonade,
alldeles såsom pröfningar icke förtjäna försoningen, utan äro
tacksägelseoffer, när de tåligt bäras af dem, som äro med G-ud
försonade.

Med afseende på kyrkofädernas uttalanden är detta svar
öfverhufvudtaget tillräckligt för att tillbakaslå våra
motståndare, ty det är visst, att de omnämnda påfunden om
förtjänsten af själfva den utvärtes handlingen såsom sådan icke
finnas någonstädes hos kyrkofäderna, men för att bringa ännu
större klarhet i hela denna fråga, vilja äfven vi tala om
sakramentets bruk samt framställa hvad som med säkerhet står
i öfverensstämmelse med kyrkofäderna och den heliga Skrift.

Om sakramentets bruk och om offret.

Några människor, som inbilla sig vara synnerligen
förståndiga, hafva hittat på, att Herrens nattvard skulle vara
instiftad af tvenne skäl. Den skulle nämligen för det första
vara ett bekännelsetecken eller vittnesbörd om vår bekännelse,
liksom ett visst snitt på kåpan vittnar om hvilken klosterorden
man tillhör. Vidare mena de att särskildt ett dylikt
kännetecken, nämligen en måltid, har behagat Kristus, för att den
skulle beteckna det ömsesidiga sambandet och vänskapen
mellan de kristna, ty gemensamma måltider äro tecken på förbund
och vänskap. Men detta är en världsmänniskornas mening
och visar oss icke den förnämsta nyttan af det som Gud
anordnat. Denna åsikt talar endast om öfvandet af kärlek, hvilket
världsmänniskorna i någon mån kunna förstå, men talar icke
om tron, hvilken blott få förstå hvad den är.

Sakramenten äro tecken och vittnesbörd om Guds vilja
gentemot oss, och icke blott tecken människorna emellan, och
med rätta kan man säga, att sakramenten i det nya förbundet
äro nådens tecken. Och emedan i sakramentet finnas tvenne
beståndsdelar, nämligen tecknet (sinnebilden) och ordet, sä är

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 14:39:39 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bekann12/0314.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free