- Project Runeberg -  Svenska kyrkans bekännelseskrifter /
305

(1912) [MARC] Translator: Oscar Bensow, Johann Tobias Müller With: Martin Luther, Oscar Bensow
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - A. Konkordieboken - III. Augsburgska bekännelsens Apologi - Tolfte artikeln. Om mässan

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

OM MÄSSANS BENÄMNINGAR.

305

ett sammanskott till gemensam måltid. Denna plägsed
bibehöllo i början äfven de kristna, så att de när de kommo
tillsammans medförde bröd, vin och mera dylikt, såsom de
apostoliska reglerna76 intyga. Häraf togs en del, som invigdes (för
att användas vid nattvarden), och det öfriga utdelades till de
fattiga. Med detta bruk bibehöllo de ock benämningen
sammanskott, missa (mässa). Och i följd af dylika sammanskott
finna vi äfven, att mässan på några ställen kallats agapä
(kärleksmåltid), såvida man icke hellre vill antaga, att den kallats
så på grund af den gemensamma måltiden. Men låtom oss
lämna dessa oväsentliga frågor, ty det är ju löjligt att
motståndarna i en så viktig sak komma med så föga grundade
gissningar. Ty äfven om mässan kallas ett offer, kan ju icke
denna benämning gifva stöd åt deras drömmar om dess blott
på det utvärtes hållandet däraf grundade verkan eller att
den hållen för andra skulle, såsom de föregifva, förtjäna åt
dessa syndernas förlåtelse. Den kan ock kallas ett offer,
därför att där offras böner och tacksägelser och allt som hör
till en sådan tillbedjan och dyrkan, såsom den ju ock kallas
sv%a{oiövia (tackoffer). Men hvarken ceremonier eller
böner gagna genom den blott utvärtes handlingen utan tro,
ehuru vi här icke egentligen tala om bönerna, utan om Herrens
nattvard. "H- ;4h

Den gamla grekiska kyrkoordningen talar äfven mycket
om offret, men det framgår tydligt, att den icke egentligen
talar om Kristi lekamen och blod, utan om hela gudstjänsten,
om bönerna och tacksägelserna. Det heter här: »Gör oss
värdiga att offra böner, förböner och oblodiga offer för allt
folket.» Förstår man detta rätt, innebär det ingenting
anstöt-ligt, ty det är en bön att vi må blifva värdiga att för
menigheten offra böner, förböner och oblodiga offer. Det är
nämligen själfva bönerna, som här kallas oblodiga offer. Sålunda
heter det kort efteråt: »Vi offra åt dig denna förnuftiga och
oblodiga gudstjänst.» Ty det är en orimlig förklaring, att såsom
våra motståndare vilja tolka orden såsom »ett förnuftigt offer»
samt hänföra det till själfva Kristi lekamen, då ifrågavarande

20 - 110630. Bensovj, Sv. kyrkans bekännelseskrifter.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 14:39:39 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bekann12/0319.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free