- Project Runeberg -  Svenska kyrkans bekännelseskrifter /
356

(1912) [MARC] Translator: Oscar Bensow, Johann Tobias Müller With: Martin Luther, Oscar Bensow
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - A. Konkordieboken - IV. Schmalkaldiska artiklarna - Del III. Artiklar, om hvilka vi må öfverlägga - Tredje artikeln. Om boten

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

356

SCHMALK ALDISIvA ARTIKLARNA.

Detta är alltså Guds ljungeld, med hvilken han på
samma gång nedslår såväl uppenbara syndare som falska
helgon, så att ingen framstår såsom rättfärdig, utan alla drifvas
till förskräckelse och förtviflan. Detta är den hammare, om
hvilken Jeremias (23: 29) talar: Är icke mitt ord såsom en eld,
säger Herren, och likt en hammare, som sönderkrossar klippor?
Detta är icke en förkrosselse, som man själf åstadkommer, en
själfgjord ånger, utan en förkrosselse, som man lider, en
verklig hjärtesorg, ett lidande och en känning af döden.

Detta är ock början till en rätt bot, och här måste
människan höra denna dom: I ären alla intet värda, vare sig I ären
uppenbara syndare eller (inbillade) helgon, I måsten alla
varda annorlunda och lefva annorlunda än I nu ären och lefven.
Huru stora, visa, mäktiga och heliga I än viljen vara. så är
dock ingen af eder rättfärdig.

Men till detta (lagens) verk fogar det nya testamentet
genast genom evangelium det trösterika nådelöftet, på hvilket
man måste förtrösta, såsom Kristus säger i Mark. 1: 15: Gören
bättring och tron evangelium, d. v. s. värden annorlunda,
lefven annorlunda och tron på mitt löfte. Och före Kristus kallas
Johannes en botpredikant, men dock »till syndernas
förlåtelse», d. v. s. lian skulle bestraffa alla och öfvertyga dem om att
de voro syndare, på det att de skulle veta hvad de inför Gud
voro samt erkänna sig själfva vara förlorade människor och
sålunda beredas för Herren, beredas att mottaga nåd, af
honom vänta och mottaga syndernas förlåtelse. Sålunda säger
äfven Kristus själf i Luk. 24: 47: I mitt namn skall bättring
och syndernas förlåtelse predikas bland alla folk.

Men där lagen utför denna sin verkan ensam och utan att
evangelium tillägges, där finnes för människan endast död och
helvete, och hon måste förtvifla likt Saulus och Judas, såsom den
helige Paulus säger: lagen dödar genom synden (Rom. 7: 9 f.).
Men evangelium gifver oss icke blott på ett enda sätt
tröst och förlåtelse, utan såväl genom ordet och sakramenten
samt hvad därmed sammanhänger — såsom vi snart skola höra
— på det att vi skola förstå, att hos Herren är nåd. och mycken

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 14:39:39 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bekann12/0370.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free