- Project Runeberg -  Svenska kyrkans bekännelseskrifter /
379

(1912) [MARC] Translator: Oscar Bensow, Johann Tobias Müller With: Martin Luther, Oscar Bensow
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - A. Konkordieboken - IV. Schmalkaldiska artiklarna - Om påfvens makt och öfverhöghet (primat)

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

OM PÅFVENS MAKT om öFVERHÖG H E T.

församlingarna skulle kunna begära invigning af denne ende
biskop. Man vet ju, alt Kristi rike är utbredt öfver hela
jordens krets, och ännu i dag finnas många, församlingar i
österlandet, som icke af den romerske biskopen begära hvarken
invigning eller stadfästelse. Då sålunda en dylik öfverhöghet
är omöjlig och församlingarna i största delen af världen icke
heller hafva erkänt densamma, torde det vara tydligt nog, att
den icke är (af Gud) förordnad.

I gamla tider hafva många kyrkomöten utlysts och
hållits, vid hvilka den romerske biskopen icke fört ordet, t. ex.
mötet i Nicæa och flera andra. Detta är äfven ett vittnesbörd
om, att kyrkan icke vid denna tid erkänt den romerske
biskopens primat eller öfverhöghet.

Hieronymus säger: »Om det är fråga om anseende och
myndighet, så är jorden större än Rom. Hvarhelst någon är
biskop, det må vara i Rom, Eugubium, Konstantinopel,
Regi-um eller Alexandria, så är hans värdighet och ämbete lika.»

Gregorius skrifver till patriarken i Alexandria, att han
icke bör kalla honom allmän bisköp, och i registraturen säges
det, att primatet vid mötet i Chalcedon erbjöds den romerske
biskopen men icke af honom mottogs.

Slutligen, huru kan påfven på grund af gudomlig rätt
stå öfver hela kyrkan, då han väljes af kyrkan, och det efter
hand blifvit sedvänja, att de romerska biskoparnas val
stadfästes af kejsaren? Ja, sedan långvariga strider om primatet
rådt emellan biskoparna i Rom och Konstantinopel, har
kejsar Focas afgjort, att detta skulle tillerkännas biskopen i Rom.
Men hade nu den gamla kyrkan erkänt den romerske påfvens
primat, så hade denna strid aldrig kunnat uppstå och icke
heller ett afgörande af kejsaren varit erforderligt.

Men de anföra äfven vissa bibelställen emot oss,
nämligen Matt. 16: 18 f.: Du är Petrus, och pä denna klippa shall
jag bygga min församling, och jag shall gifva dig himmelrikets
nycklar. Likaså Joh. 21: 15: Föd mtina lamm, samt några
andra ställen. Men då hela denna lärostrid är utförligt och
noggrant behandlad på andra ställen i de våras skrifter, och

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 14:39:39 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bekann12/0393.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free