- Project Runeberg -  Svenska kyrkans bekännelseskrifter /
489

(1912) [MARC] Translator: Oscar Bensow, Johann Tobias Müller With: Martin Luther, Oscar Bensow
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - A. Konkordieboken - VI. D:r Martin Luthers Stora Katekes - Första delen. De tio buden - Nionde och tionde buden

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

NIONDE OCH TIONDE BUDEN.

489

ändå gälla för en ärbar, gudfruktig man, såsom S:t Markus
(6: 20) betygar. Dylika exempel förekomma dock icke,
hoppas jag, hos oss, då det i Nya testamentet är förbjudet äkta
makar att skiljas. Men kanske förekommer det, att någon med
list tager en rik fästmö från en annan. Ovanligt är i hvarje
fall hos oss icke, att man lockar och tubbar från den andre
hans tjänare och tjänarinna, som man med goda ord söker draga
till sig.

Detta allt må nu ske på hvad sätt som helst, så böra vi
dock veta, att Gud icke vill, att de afhänder nästan något, som
tillhör honom, så att han måste undvara det, på det att du må
mätta din girighet — och detta äfven om du kan göra det på
ett i världens ögon hederligt sätt. Det är nämligen en lömsk,
försåtlig bofaktighet, med hvilken du såsom det heter spelat
under täcket, på det att din uselhet icke skulle märkas. Ty
om du än ställer dig, som om du icke hade gjort någon orätt,
så har du dock trädt din nästas rätt för nära, och kallas detta
också icke för att stjäla och bedraga, så är det dock att hafva
lust till och begära nästans egendom, d. v. s. att trakta
därefter och afhända honom den mot hans vilja samt icke unna
honom det, som Gud har beskärt honom. Och om än domaren
och hvarje människa måste tillåta clet, så skall dock Gud icke
tillåta dig det, ty han ser väl det svekfulla hjärtat och världens
ondska, hvilken, om hon får ett finger, tager hela handen, så
att äfven uppenbar orätt och våld varder följden.

Vi låta sålunda dessa bud hafva den vanliga meningen,
nämligen att det för det första bjudes, att man icke må trakta
efter sin nästas skada samt icke heller vara behjälplig eller
orsak därtill, utan man skall unna honom och låta honom få
behålla hvad han äger samt därjämte befrämja och befordra
hvad som kan vara honom till nytta och gagn, såsom vi vilja
att man skall göra mot oss. De äro sålunda särskildt riktade
mot afunden och den vidriga girigheten, emedan Gud vill
upprycka roten och undanröja orsaken, ur hvilken allt sådant
följer, hvarigenom nästan skadas. Detta uttrycker han ock
tydligt med orden: Du skall icke hafva lust till eller du skall icke

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 14:39:39 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bekann12/0503.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free