- Project Runeberg -  Svenska kyrkans bekännelseskrifter /
532

(1912) [MARC] Translator: Oscar Bensow, Johann Tobias Müller With: Martin Luther, Oscar Bensow
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - A. Konkordieboken - VI. D:r Martin Luthers Stora Katekes - Fjärde delen. Om dopet

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

532

I):R MARTIN LUTHERS STORA KATEKES.

lyda — för att han skall varda frälst och salig. Men att
varda frälst och salig betyder, såsom man väl vet, icke något
annat än att varda återlöst från synder, död och djäfvul, komma
i Kristi rike och evigt lefva med honom.

Här ser du nu åter, huru dyrt och högt dopet bör skattas,
emedan vi däri erhålla en sådan outsäglig skatt. Detta
bevisar väl ock, att det icke kan vara endast idel vatten. Ty endast
vatten kunde icke verka sådant, men ordet äfvensom att, som
sagdt, Guds namn är däri, verkar det. Ty där Guds namn är.
där måste ock vara lif och salighet, sa att dopet väl förtjänar
att kallas ett gudomligt, saligt, fruktbart och nåderikt vatten,
ty clet får kraft genom ordet, så att det är ett had till ny
födelse, såsom S:t, Paulus äfven kallar det i Tit. 3: 5.

Men då våra snusförnuftiga vise, cle moderna andarna,
fö-rebära, att tron allena gör salig, men gärningarna och utvärtes
ting därtill intet göra, så svara vi, att det visserligen hos oss
icke är något annat än tron, som gör oss saliga — såsom vi ock
ytterligare skola höra — men dessa blinda ledare vilja icke
inse, att tron måste hafva något, hvarpå den tror, d. v. s.
hvartill den håller sig, hvarpå den står och har fotfäste. Sålunda
håller sig nu tron till vattnel och tror, att dopet, hvari är idel
salighet och lif, icke genom vattnet är ett dop — såsom
tillräckligt torde vara betonadt — utan därigenom att detta vatten
är införlifvaclt mecl Guds ord och stiftelse och därigenom att
Guds namn därvid är fäst. När jag nu tror detta, tror jag ju
icke på något annat än på Gud såsom den, hvilken gifvit och
inplantat sitt ord i dopet och lor oss framställer detta, utvärtes
ting såsom det, hvari vi kunna erhålla en sådan skatt.

Nu äro de emellertid så galna, att de skilja från hvarandra
troil och clet, vid hvilket tron är fäst och bunden, låt vara att
detta är något utvärtes; ja, det bör och måste vara något
utvärtes, på det att man med sinnena må kunna fatta och begripa
det samt så bringa det in i hjärtat. På samma sätt är ju hela
evangelium en utvärtes muntlig predikan. Kortligen, hvad
Gud i oss gör och verkar, det vill han verka genom ett dylikt
• yttre, därtill gifvet model. Där lian nu talar, ja hvarhelst och

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 14:39:39 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bekann12/0546.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free