- Project Runeberg -  Svenska kyrkans bekännelseskrifter /
542

(1912) [MARC] Translator: Oscar Bensow, Johann Tobias Müller With: Martin Luther, Oscar Bensow
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - A. Konkordieboken - VI. D:r Martin Luthers Stora Katekes - Femte delen. Om altarets sakrament

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

542

I):R MARTIN LUTHERS STORA KATEKES.

Denna kalk är del nya testamentet i mitt blod, som för eder och
för många varder utgjutet till syndernas förlåtelse. Så ofta som
I det gören, gören det till min åminnelse.

Här vilja vi alldeles icke tvista och kifva mecl dem, som
häda och smäda detta sakrament, utan vi vilja till att börja
med lära oss — liksom vi gjorde vid dopet —, hvari
sakramentets verkan och kraft består, nämligen att clet förnämsta här är
Guds ord och instiftelse eller befallning. Det är nämligen icke
uttänkt eller påfunnet af någon människa, utan clet är af
Kristus instiftadt, och han har därvid icke frågat någon om råd eller
anvisningar. Liksom därför Tio Guds bud, Fader vår och Tron
till väsen och värdighet förblifva hvad de äro, äfven om du alls
icke håller dem, icke beder eller icke tror, så förblifver ock detta
högt vördade sakrament oförkränkt, så att clet icke förlorar
något eller något tages därifrån, äfven om vi på ovärdigt sätt
bruka och behandla det. Menar du väl, att Gud rättar sig efter
våra gärningar eller vår tro, så att han för deras skull vill låta
hvad han instiftadt förändras? I alla världsliga ting förblifver
ju äfven allt så, som Gud har skapat och anordnat clet, huru vi
än bruka eller använda det. Detta måste man ständigt
framhålla, ty därmed kan man tillbakaslå nästan alla villoanclars
prat, emedan de betrakta sakramenten såsom oberoende af Guds
ord och såsom gärningar gjorda af oss.

Hvad är nu altarets sakrament? Svar: Det är Herren
Kristi sanna lekamen och blod i och under bröd och inn, genom
Kristi ord oss kristna förordnadt till att äta och dricka. Och
liksom vi hafva sagt om dopet, att det icke allenast är vatten, så
säga vi äfven här, att sakramentet är bröd och vin, men icke
endast sådant bröd och vin, som man annars sätter fram på
bordet, utan bröd och vin infattadt i och förbundet med Guds oid.

Ordet är, säger jag, det, som gör detta sakrament till hvad
clet är, så att det icke är endast bröd och vin, utan är och kallas
Kristi lekamen och blod, ty det heter: Accedat verbum ad
ele-mentum et fit sacramentum, d. v. s. när ordet kommer till det
utvärtes tinget, så varder det ett sakrament. Detta uttryck af
S:t Augustinus är så träffande och riktigt, att han knappast

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 14:39:39 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bekann12/0556.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free