- Project Runeberg -  Svenska kyrkans bekännelseskrifter /
560

(1912) [MARC] Translator: Oscar Bensow, Johann Tobias Müller With: Martin Luther, Oscar Bensow
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - A. Konkordieboken - VII. Konkordieformeln - Del I. Kort sammanfattning - Om den korta sammanfattning, den regel och det rättesnöre, hvarefter alla läror böra pröfvas o. s. v.

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

560

KONKORDIEFORMELN, I.

3. Men hvad den söndring i trosfrågor angår, som i vår
tid uppstått, anse vi den första, oförändrade Augsburgska
bekännelsen, som öfverlämnades till kejsare Karl V på den stora
riksdagen i Augsburg år 1530, såsom ett uttryck för vår
enhälliga gemensamma öfvertygelse och förklaringen af vår
kristna tro och bekännelse — särskildt gentemot påfveclömet med
dess falska gudstjänst, afguderi och vantro likasom emot andra
sekter — samt såsom vår tids symbolum; därjämte ock
Apologien och de år 1537 i Schmalkalden uppställda artiklarna,
hvilka då underskrefvos af den tidens förnämsta teologer.

Och emedan dessa frågor angå också lekmännen och deras
själars salighet, bekänna vi oss äfven till Doktor Luthers lilla
och stora katekes, sådana de äro införda i Luthers verk, såsom
till en lekmannabibel, där i korthet allt finnes sammanfattadt,
som utförligt i den heliga Skrift behandlas och som en kristen
människa behöfver veta för sin själs salighet.

Mecl ledning af ofvannämnda skrifter böra alla läror
pröfvas, och hvad som befinnes stridande häremot bör förkastas och
fördömas såsom stridande emot vår enhälliga förklaring af vår
tro.

Sålunda fasthålles åtskillnaden emellan å ena sidan Gamla
och Nya testamentets heliga Skrift samt å andra sidan alla
öfriga skrifter, och den heliga Skrift ensam blifver den enda
domaren, regeln och rättesnöret, hvarmed alla läror skola,
liksom mecl en probersten, pröfvas och dömas, huruvida de äro
goda eller onda, rätta eller orätta.

Men cle andra symbola och anförda skrifterna äro icke
domare, såsom den heliga Skrift, utan endast trons vittnesbörd
och förklaringar, visande huru i Guds kyrka clen heliga Skrift
mecl afseende på omstridda frågor under olika tider blifvit
förstådd och tolkad af dem, som då lefde, samt huru däremot
stridande läror blifvit förkastade och fördömda.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 14:39:39 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bekann12/0574.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free