Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - A. Konkordieboken - VII. Konkordieformeln - Del I. Kort sammanfattning - Åttonde artikeln. Om Kristi person
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
592
KONKORDIEFORMELN. II.
12. Därför kan han oek utan svårighet utdela sin i den
heliga nattvarden närvarande sanna lekamen och blod, men
detta sker icke efter den mänskliga naturens beskaffenhet och
egenskaper, utan efter Guds högra hands beskaffenhet och
egenskap, såsom Dr Luther uttrycker det i vår kristna barnatro.
Denna (Kristi) närvaro är icke jordisk eller kapernaitisk," men
dock verklig och väsentlig, såsom hans testamentes ord lyda:
Detta är, är, är min lekamen o. s. v.
Genom denna vår lära, tro och bekännelse upplöses icke
Kristi person, såsom enligt Nestorius’ lära — hvilken
förnekade communicatio idiomatum, d. v. s. den verkliga gemenskapen
af de båda naturernas egenskaper i Kristus och sålunda
upplöste personens enhet, såsom Luther i sin bok om kyrkomötena
har utredt —; icke heller sammanblandas med deras egenskaper
till ett väsen — såsom enligt Eutyches’ villfarelse —; icke
heller förnekas eller utplånas den mänskliga naturen i Kristi
person; icke heller förvandlas den ena naturen till den andra,
utan Kristus är och förblifver i all evighet Gud och människa
i en oåtskiljaktig person, hvilket näst efter den heliga
trefaldigheten är, såsom aposteln 1 Tim. 3: 16 betygar, den djupaste
hemlighet, i hvilken vår enda 1röst, vårt lif och vår salighet
har sin grund.
Negativa.
Den motsatta, falska läran om Kristi person.
Därför förkasta och fördöma vi såsom stridande mot Guds
ord och vår klara kristna tro nedannämnda villfarelser:
1. Att Gud och människan i Kristus icke utgöra en
person, utan att den ene är Gud och den andre människans son,
såsom Nestorius har inbillat sig.
2. Att den gudomliga och den mänskliga naturen äro med
hvarandra sammanblandade till ett väsen, och den mänskliga
naturen förvandlad till gudom, såsom Eutyches i sitt svärmeri
menat.
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>