- Project Runeberg -  Svenska kyrkans bekännelseskrifter /
666

(1912) [MARC] Translator: Oscar Bensow, Johann Tobias Müller With: Martin Luther, Oscar Bensow
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - A. Konkordieboken - VII. Konkordieformeln - Del II. Grundlig etc. upprepning och förklaring af några Augsburgska bekännelsens artiklar - Tredje artikeln. Om trons rättfärdighet inför Gud

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

KONKORDIEFORMELN. II.

färdighet inför Gud består endast och allenast i en försoning af
nåd eller syndernas förlåtelse, som skänkes oss af idel nåd
endast för vår medlares Kristi förtjänst och som mottages
endast genom tron på evangeliets löften. Sålunda förlitar sig
troil i rättfärdiggörelsen inför Gud hvarken på ångern eller på
kärleken eller på andra dygder utan endast på Kristus och på
hans fullkomliga lydnad, hvarmed lian för oss uppfyllt lagen,
hvilken l3Tdnad räknas cle troende till rättfärdighet.

Hvarken ånger eller kärlek eller någon annan dygd utan
tron allena är också det enda medel och verktyg, i och genom
hvilket vi kunna mottaga och omfatta Guds nåd, Kristi
förtjänst och syndernas förlåtelse, som tillbjudes oss i evangeliets
löften.

Man säger ock med rätta, att de troende, som genom tron
på Kristus äro rättfärdiggjorda, hafva väl först i detta lif trons
tillräknade rättfärdighet men sedan äfven en den nya lydnadens
och de goda gärningarnas påbörjade rättfärdighet. Men dessa
båda få icke sammanblandas med hvarandra eller tillsammans
inskjutas i artikeln om trons rättfärdighet inför Gud. Ty
emedan denna påbörjade rättfärdighet eller förnyelse i oss för vårt
kötts skull är under detta lif ofullkomlig och oren, kan
människan därmed och därigenom icke bestå inför Guds dom, utan
detta kan endast Kristi lydnads, lidandes och döds
rättfärdighet, som tillräknas tron, så att människan — äfven efter sin
förnyelse, då hon redan gör många goda gärningar och lefver
ett ärbart lif —• endast för denna lydnads skull behagar Gud
och är honom angenäm samt upptages till barnaskap hos honom
och får arfsrätt till det eviga lifvet.

Hit bör ock hänföras hvad den helige Paulus skrifver i
Rom. 4: 3, nämligen att Abraham för Gud vardt rättfärdig
endast och allenast genom tron för medlarens skull, utan tillägg
af någon sin gärning, och detta icke endast då han i början
omvändes från afguderi och inga goda gärningar hade, utan äfven
sedermera, då han genom den helige Ande blifvit förnyad och
smyckad med många- härliga, goda gärningar. Jfr 1 Mos.
15: 6; Ebr. 11: 8. Paulus framställer ock (Rom. 4: 1 ff.) fra-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 14:39:39 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bekann12/0680.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free