- Project Runeberg -  Svenska kyrkans bekännelseskrifter /
669

(1912) [MARC] Translator: Oscar Bensow, Johann Tobias Müller With: Martin Luther, Oscar Bensow
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - A. Konkordieboken - VII. Konkordieformeln - Del II. Grundlig etc. upprepning och förklaring af några Augsburgska bekännelsens artiklar - Tredje artikeln. Om trons rättfärdighet inför Gud

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

OM TRONS RÄTTFÄRDIGHET INFÖR GUD.

669

quæ apprehendit benedictionem sine operibus, el tamen nunquam
est sola. Detta betyder: Hvilket icke får uppfattas så, som om
rättfärdiggörelsen och förnyelsen vore på sådant sätt åtskilda,
att en sann tro stundom för en tid skulle kunna finnas och
bestå vid sidan af ett ondt uppsåt, utan meningen är endast att
angifva den ordning, i hvilken det ena föregår eller efterföljer
det andra. Ty det är för visso sant hvad Dr. Luther sagt: Tron
och de goda gärningarna passa väl tillsammans och komma
godt öfverens, men det är dock tron allena, som utan gärningar
omfattar välsignelsen, och likväl är den aldrig någonsin allena
(utan gärning). Härom torcle ofvan nog vara sagdt.

Många meningsskiljaktigheter kunna ock på ett nyttigt
sätt utredas och förklaras genom denna åtskillnad, som äfven
Apologien iakttager, då den afhandlar Jak. 2: 20, ty då man
talar om tron och huru den rättfärdiggör, så är det clen helige
Pauli lära, att tron allena rättfärdiggör utan gärningar, i det
att den som sagdt meddelar och tillägnar oss Kristi förtjänst.
Men när man åter frågar, hvarigenom en kristen kan igenkänna
och åtskilja en sann, lefvande tro ifrån en sminkad clöd tro vare
sig hos sig själf eller hos andra — emedan många tröga och
säkra kristna falskligen inbilla sig hafva tro, medan de ingen
sann tro hafva — så svarar Apologien härpå: Jakob kallar den
tro död, på hvilken icke följa alla slags goda gärningar och
Andens frukter. Likaledes heter det i Apologiens latinska
text: »Jacobus recte negat nos tali fide justificari, quæ est sine
operibus, hoc est quæ mortua est», d. v. s. den helige Jakob
förnekar med rätta, att vi skulle rättfärdiggöras genom en
sådan tro, som är utan gärningar, d. v. s. är död.

Men Jakob talar — såsom Apologien säger — om deras
gärningar, hvilka redan äro genom Kristus rättfärdiggjorda,
med Gud försonade och hafva fått sina synders förlåtelse
genom Kristus. Men då man frågar, hvaraf och hvarigenom troil
har detta och hvad som kräfves för att den skall rättfärdiggöra
och saliggöra, då är det falskt och orätt, om någon säger: fidem
non posse justificare sine operibus; vel fidem, quatenus
carita-tern, qua formetur, conjnnclam habet, justificare; vel .fidei, ut

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 14:39:39 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bekann12/0683.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free