- Project Runeberg -  Svenska kyrkans bekännelseskrifter /
672

(1912) [MARC] Translator: Oscar Bensow, Johann Tobias Müller With: Martin Luther, Oscar Bensow
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - A. Konkordieboken - VII. Konkordieformeln - Del II. Grundlig etc. upprepning och förklaring af några Augsburgska bekännelsens artiklar - Tredje artikeln. Om trons rättfärdighet inför Gud

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

672

KONKORDIEFORMELN. II.

saligheten. Därför använder Paulus vid frågan om saligheten
lika ifrigt som vid frågan om rättfärdiggörelsen particulæ
exclusivæ, d. v. s. sådana uttryck, genom hvilka våra
gärningar och vår egen förtjänst helt och hållet uteslutas, såsom af
nåd, utan gä min gar.

Därjämte måste ock meningsskiljaktigheten angående Guds
väsensrättfärdighets inneboende i oss rätt utredas. I de
utvalda, som genom Kristus äro vordna rättfärdiga och med Gud
försonade, bor visserligen genom tron Gud, Fader, Son och
helig Ande, hvilken är den eviga och väsentliga rättfärdigheten,
ty alla kristna äro Guds, Faderns, Sonens och den helige Andes
tempel, och de drifvas af honom äfven att göra det som är rätt,
men ett dylikt Guds inneboende är icke den trons rättfärdighet,
om hvilken den helige Paulus talar och som han kallar justitia
Dei, d. v. s. Guds rättfärdighet, för hvars skull vi varda
förklarade rättfärdiga inför Gud, utan detta Guds inneboende
efterföljer trons rättfärdighet, hvilken går förut och icke är något
annat än syndaförlåtelse och fattiga syndares upptagande (till
Guds barn) endast och allenast för Kristi lydnads och förtjänsts
skull.

Då det nu i våra församlingar och bland de teologer, som
ansluta sig till Augsburgska bekännelsen, är en erkänd
sanning, att all vår rättfärdighet måste sökas utom oss och utom
alla människors förtjänster, gärningar, dygd och värdighet
samt grunda sig på Herren Kristus allena, så måste man väl
lägga märke till, i hvilken mening Kristus i denna fråga om
rättfärdiggörelsen kallas vår rättfärdighet, nämligen att vår
rättfärdighet grundar sig hvarken på den ena eller den andra
naturen, utan på Kristi hela person, hvilken såsom Gud och
människa i sin enastående, hela och fullkomliga lydnad utgör
vår rättfärdighet.

Ty äfven om Kristus hade utan synd blifvit ’aflat! och
född af den helige Ande och i sin mänskliga natur allena hade
uppfyllt all rättfärdighet, men icke hade varit sann, evig Gud,
så skulle en dylik den mänskliga naturens lydnad och lidande
icke hafva kunnat räknas oss till rättfärdighet. Och om å andra

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 14:39:39 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bekann12/0686.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free