- Project Runeberg -  Svenska kyrkans bekännelseskrifter /
700

(1912) [MARC] Translator: Oscar Bensow, Johann Tobias Müller With: Martin Luther, Oscar Bensow
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - A. Konkordieboken - VII. Konkordieformeln - Del II. Grundlig etc. upprepning och förklaring af några Augsburgska bekännelsens artiklar - Sjunde artikeln. Om den heliga nattvarden

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

700

KONKORDIEFORMELN. II.

med munnen ata brödet. Men att Kristi lekamen, elmru på
ett osynligt och obegripligt sätt, är verkligen och väsentligen
närvarande liär på jorden i den heliga nattvarden samt tillika
med det välsignade brödet mottages med munnen äfven af
skrymtare och namnkristna, det bruka de förbanna och
fördöma såsom en gruflig hädelse.

Om Herrens nattvard läres däremot i enlighet med Guds
ord i Augsburgska bekännelsen, att »Kristi sanna lekamen och
blod äro under gestalten af bröd och vin i sanning närvarande
i den heliga nattvarden samt där utdelas och mottages, och
varder den häremot stridande läran förkastad».1 Denna
för-kastelse åsyftar sakramentaricmas lära, hvilka vid samma tid
i Augsburg öfverlämnade sin egen bekännelse, att Kristi
lekamen, emedan han uppfarit till himmelen, icke verkligen och
väsentligen vore närvarande här på jorden i sakramentet. Vår
mening uttryckes tydligt i Dr Luthers Lilla katekes med
orden: »Altarets sakrament är vår Herres Jesu Kristi sanna
lekamen och blod under bröd och vin af Kristus själf instiftadt
för oss kristna att äta och dricka», hvilket i Apologien ännu
tydligare icke blott förklaras utan äfven med Pauli ord i 1
Kor. 10: 16 och med Cyrillus’ vittnesbörd sålunda bekräftas:
»Den tionde artikeln gillas, i hvilken vi bekänna, att i Herrens
nattvard Kristi lekamen och blod äro i sanning och väsentligen
närvarande samt åt dem, som mottaga sakramentet, i sanning
utdelas tillika med de synliga tingen, brödet och vinet. — Ty
då Paulus säger, att brödet är en delaktighet af Kristi kropp
o. s. v., så skulle ju följa, att brödet icke vore en delaktighet af
Kristi kropp utan blott af hans ande, om icke Herrens lekamen
verkligen vore närvarande. Vi veta ju äfven, att icke blott
den romerska kyrkan bekänner Kristi lekamliga närvaro i
nattvarden, utan att denna läres äfven af den grekiska kyrkan.»
Här anföres nu från Cyrillus ett uttalande, att Kristus äfven
lekamligen bor i oss genom att vi i nattvarden få del af hans
lekamen. (Jfr ofvan s. 185.)

1 Här anföres Augsburgska bekännelsens tyska text, sådan denna
upptagits i Konkordieboken.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 14:39:39 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bekann12/0714.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free