- Project Runeberg -  Svenska kyrkans bekännelseskrifter /
701

(1912) [MARC] Translator: Oscar Bensow, Johann Tobias Müller With: Martin Luther, Oscar Bensow
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - A. Konkordieboken - VII. Konkordieformeln - Del II. Grundlig etc. upprepning och förklaring af några Augsburgska bekännelsens artiklar - Sjunde artikeln. Om den heliga nattvarden

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

OM t)EN HELIGA NATTVARDEN.

701

Sedermera, då de, hvilka i Augsburg framlämnat sin egen
bekännelse om denna artikel, tycktes vilja närma sig vår
kyrkas bekännelse, uppsattes i Wittenberg år 1536 nedanstående
konkordieformel, d. v. s. kristliga förlikningsartikel emellan de
sachsiska och sydtyska teologerna, hvilken underskrefs af Dr
Martin Luther samt andra teologer från såväl den ena som den
andra sidan. Den lyder sålunda:

»Vi hafva hört, huru Herr Martin Bucer har förklarat sin
och andra från städerna samtidigt tillstädeskomna predikanters
mening om Kristi lekamens och blods heliga sakrament,
nämligen sålunda: De bekänna i enlighet med Irenæus’ ord, att i
detta sakrament finnas tvenne ting, ett himmelskt och ett
jordiskt. Därför anse och lära de, att Kristi lekamen och blod
verkligen och väsentligen äro med brödet och vinet närvarande,
utdelas och mottagas. Och ehuru de icke tro på någon
transsubstantiation, d. v. s. brödets och vinets väsentliga
förvandling till Kristi lekamen och blod, samt icke heller anse, att
Kristi lekamen och blod äro — localiter, d. v. s. med hänsyn
till rummet — inneslutna i brödet eller därmed varaktigt
förenade äfven då sakramentet icke åtnjutes, så medgifva de
likväl, att brödet i följd af sakramenterlig förening är Kristi
lekamen. Men utom sakramentets bruk (då sakramentet icke
åtnjutes), då brödet undanlägges och förvaras i ett kyrkokärl
eller kringbäres och visas i procession, såsom hos de påfviska
är brukligt, anse de icke Kristi lekamen vara närvarande. För
det andra anse de, att detta sakraments instiftelse, som har
skett genom Kristus, förlänar detsamma dess kraft i den
kristna kyrkan, så att densamma icke är beroende af utdelarens
eller mottagarens värdighet eller ovärdighet. Då därför den
helige Paulus säger (1 Kor. 11: 27), att äfven de ovärdiga
åtnjuta sakramentet, så anse de, att Kristi lekamen och blod
verkligen utdelas äfven åt de ovärdiga samt att de ovärdiga
verkligen mottaga detsamma, där sakramentet utdelas enligt Kristi
instiftelse och befallning. Men de ovärdiga mottaga det till en
dom, såsom den helige Paulus säger (1 Kor. 11: 29), ty de miss-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 14:39:39 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bekann12/0715.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free