- Project Runeberg -  Svenska kyrkans bekännelseskrifter /
711

(1912) [MARC] Translator: Oscar Bensow, Johann Tobias Müller With: Martin Luther, Oscar Bensow
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - A. Konkordieboken - VII. Konkordieformeln - Del II. Grundlig etc. upprepning och förklaring af några Augsburgska bekännelsens artiklar - Sjunde artikeln. Om den heliga nattvarden

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

OM t)EN HELIGA NATTVARDEN.

711

brödet, äfven blifva delaktiga af Kristi lekamen, och
följaktligen talar han icke om ett andligt utan om ett sakramenterligt
eller med munnen skeende åtnjutande af Kristi lekamen,
hvilket åtnjutande är gemensamt för de gudfruktiga och de
ogudaktiga kristna.

Att detta är hans mening bevisas af såväl orsaken till som
omständigheterna vid denna den helige Paulus’ predikan. Han
varnar nämligen dem, hvilka åto af det, som var offradt åt
af-gudarna, och hade delaktighet i hednisk djäfvulstjänst men
likväl äfven gingo till Herrens bord och blefvo delaktiga af
Kristi lekamen och blod, och han framhåller för dem faran
häraf, så att de icke skulle mottaga Kristi lekamen och blod
sig till dom och fördömelse. Ty emedan alla, som blifva
delaktiga af det välsignade brödet, som i nattvarden brytes, äfven
hafva delaktighet med Kristi lekamen, så kan ju den helige
Paulus icke här tala om. en andlig gemenskap med Kristus,
hvilken ingen kan missbruka, och för hvilken man icke heller
behöfver varna någon.

Därför hafva äfven våra kära fäder och förfäder, såväl
Luther som andra rättskaffens lärare af Augsburgska
bekännelsen, förklarat detta ställe hos Paulus på ett sådant sätt, att
dess innehåll på det allra närmaste öfverensstämmer med Kristi
egna ord, i det att de skrifva: Brödet, som vi bryta, är Kristi
utdelade lekamen, eller Kristi verkliga lekamen, utdelad ibland
dem, som mottaga det brutna brödet.

Yid denna enkla och väl grundade förklaring af detta
härliga vittnesbörd i 1 Kor. 10: 16 hålla vi endräktig*t fast och
förundra oss med skäl öfver att några kunna vara djärfva nog
att, ehuru de förut själfva anfört detta ställe emot
sakramen-tarierna, nu åberopa sig därpå såsom en grund för sin
villfarelse att i nattvarden Kristi lekamen åtnjutes på ett blott
andligt sätt. De sägva nämligen: »Panis est communicatio corporis
est ecclesia) seu est medium, per quod fideles unimur Christo,
sicud verbum evangelii fide apprehensum est medium, per quod
Christo spiritualiter ujiimur et corpori Christi, quod est eccle-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 14:39:39 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bekann12/0725.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free