- Project Runeberg -  Svenska kyrkans bekännelseskrifter /
715

(1912) [MARC] Translator: Oscar Bensow, Johann Tobias Müller With: Martin Luther, Oscar Bensow
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - A. Konkordieboken - VII. Konkordieformeln - Del II. Grundlig etc. upprepning och förklaring af några Augsburgska bekännelsens artiklar - Sjunde artikeln. Om den heliga nattvarden

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

OM t)EN HELIGA NATTVARDEN.

715

Detta vare nu nog sagdt om Kristi lekamens och blods
sanna närvaro samt om de tvenne slagen af ätande, nämligen
det som sker med tron på ett andligt sätt samt det som sker
med munnen af såväl värdiga som ovärdiga.

Men emedan missförstånd och söndring uppstått emellan
några till Augsburgska bekännelsen sig anslutande teologer
äfven med afseende på konsekrationen samt den allmänna
regeln att »intet är sakrament annat än när det brukas enligt
dess instiftelse», så hafva vi äfven med afseende på denna
fråga velat afgifva en broderlig och endräktig förklaring. Vår
mening är alltså, att Kristi lekamens och blods verkliga
närvaro i nattvarden åstadkom mes icke genom någon människas
ord eller gärning, vare sig genom sakramentsutdelarens
förtjänst eller ord eller genom nattvardsgästernas ätande eller
drickande eller tro. utan detta bör endast och allenast tillskrifvas
Guds den allsmäktiges kraft samt vår Herres Jesu Kristi ord,
instiftelse och förordnande.

Ty Jesu Kristi sannfärdiga och allsmäktiga ord, som lian
vid nattvardens instiftelse talade, vore icke blott vid den
första nattvarden kraftiga, utan de äga alltjämt bestånd, gälla
och verka samt äro ännu i dag kraftiga, så att allestädes,
hvarest nattvarden enligt Kristi instiftelse hålles och hans ord
brukas, där varda Kristi lekamen och blod i sanning
närvarande, utdelade och mottagna i kraft af de ord, som Kristus vid
den första nattvarden har talat. Ty hvarest man fasthåller
hans instiftelse samt uttalar lians ord öfver brödet och kalken
samt utdelar det välsignade brödet och kalken, där är Kristus
själf genom de uttalade orden, i kraft af den första
instiftelsen, ännu alltjämt verksam genom sitt ord, som han här vill
hafva upprepadt, såsom Krysostomus säg*er i en predikan om
Kristi lidande: »Kristus dukar själf detta bord och välsignar
det, ty ingen människa gör clet framsatta brödet och vinet
till Kristi lekamen och blod, utan detta gör den för oss
korsfäste Kristus själf. Orden uttalas af prästens mun. men
genom Guds kraft och nåd, genom det ord som han talar: detta
är min lekamen, välsignas det i nattvarden framsatta "bro-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 14:39:39 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bekann12/0729.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free