- Project Runeberg -  Svenska kyrkans bekännelseskrifter /
720

(1912) [MARC] Translator: Oscar Bensow, Johann Tobias Müller With: Martin Luther, Oscar Bensow
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - A. Konkordieboken - VII. Konkordieformeln - Del II. Grundlig etc. upprepning och förklaring af några Augsburgska bekännelsens artiklar - Sjunde artikeln. Om den heliga nattvarden

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

720

KONKORDIEFORMELN. II.

på yttersta dagen skall göra, såsom Paulus säger i 1 Tim. 6:
15: hvilken (Kristus) den salige och ende härskaren, Konungen
öfver alla konungar och Herren öfver alla herrar, i sinom tid
skall låta oss se, samt Kol. 3: 4: När Kristus, vårt lif, varder
uppenbarad. På sådant sätt är lian icke i Gud, eller hos
Fadern eller i himmelen, såsom svärmeandarna drömma, ty Gud
är icke ett lekamligt rum eller en plats. Detta sätt afses i de
skriftställen, som svärmeandarna anföra och som tala om att
Kristus lämnat världen och gått till Fadern. För det andra
kan han på ett obegripligt, andligt sätt vara någonstädes, då
han icke upptager något rum eller begränsas däraf, utan
genomtränger alla skapade varelser, hvarhelst han vill, liksom
min syn — om jag får använda en grof liknelse —
genomtränger ljus, luft eller vatten och är där utan att dock utfylla
något rum, och liksom ett ljud eller en ton går genom luft eller
vatten, ett bräde eller en vägg och är i dessa ting utan att dock
utfylla något rum, samt liksom ljus och värme genomtränga
luft, vatten, glas och kristall samt äro i dessa men dock icke
utfylla något rum, och hvad mera dylikt här kan anföras. Detta
sätt använde Kristus, då han utgick ur den förseglade grafven,
då han gick in genom stängda dörrar, samt i nattvardens bröd
och vin, och likaledes då han, såsom vi tro, föddes af sin moder.

För det tredje kan han på ett gudomligt, himmelskt sätt vara
någonstädes, emedan han är en person med Gud, och på detta
sätt äro alla skapade varelser honom mycket närmare och lian
kan lättare genomtränga dem än på det andra sättet. Ty om
lian enligt det andra sättet kan vara i och hos de skapade
varelserna, men så att de icke kunna känna, beröra, omsluta eller
fatta honom, huru mycket mer skall han då icke enligt detta
tredje, upphöjda sätt vara underbart närvarande i alla skapade
varelser, så att de icke kunna omsluta eller fatta honom, utan
så att han fastmer har dem närvarande, omsluter och omfattar
dem. Ty detta Kristi väsen (eller sätt för hans närvaro),
hvilket han äger genom väsensenheten mecl Gud, måste vi tänka oss
högt upphöjdt öfver skapelsen, nämligen lika högt som Gud är
däröfver upphöjd, men det oaktadt dock å andra sidan äfven

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 14:39:39 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bekann12/0734.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free