- Project Runeberg -  Svenska kyrkans bekännelseskrifter /
744

(1912) [MARC] Translator: Oscar Bensow, Johann Tobias Müller With: Martin Luther, Oscar Bensow
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - A. Konkordieboken - VII. Konkordieformeln - Del II. Grundlig etc. upprepning och förklaring af några Augsburgska bekännelsens artiklar - Åttonde artikeln. Om Kristi person

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

744

KONKORDIEFORMELN. II.

Därför förstå vi de Skriftens vittnesbörd, som tala om
det majestät, till hvilket den mänskliga naturen i Kristus har
blifvit upphöjd, icke på ett sådant sätt som om i
Människosonens person detta gudomliga majestät, hvilket tillhör Guds
Sons gudomliga natur, skulle tillskrifvas Kristus /blott till
hans gudomliga natur, eller att detta majestät skulle finnas i
Kristi mänskliga natur endast på sådant sätt, att hans
mänskliga natur däraf har endast namn och titel »per phrasin et
modum loquendi», d. v. s. blott till ord och talesätt, men
däremot verkligen och i sanning icke alls äger någon
delaktighet däraf. Ty emedan Gud är ett andligt, odelbart väsen och
därför är öfverallt närvarande i alla skapade varelser, och i
hvilka han än må vara — men särskildt då han bor i de troende
och heliga — har detta sitt majestät med och hos sig, så skulle
på detta sätt äfven med sanning kunna sägas, att i alla
skapade varelser, i hvilka Gud är, men särskildt i de troende och
heliga, i hvilka Gud bor, gudomens hela fullhet bor
lekamligen, att i dem alla vishetens och kunskapens skatter ligga
förborgade, att all makt i himmelen och på jorden gifvits dem,
emedan de fått den helige Ande, som äger all makt. På så
sätt skulle emellertid alls ingen åtskillnad göras emellan
Kristus till hans mänskliga natur och andra heliga människor, och
sålunda skulle man beröfva Kristus hans majestät, hvilket han
framför alla skapade varelser har undfått såsom -människa
eller till sin mänskliga natur. Men ingen skapad varelse,
hvarken människa eller ängel, kan och bör säga: mig är gifven all
makt i himmelen och på jorden, ehuru Gud med all sin gudoms
fullhet, som han städse har med sig, är i de heliga, men han
bor icke lekamligen i dem såsom i Kristus och är icke såsom
med honom personligen förenad med dem. Men denna
personliga förening gör, att Kristus äfven enligt sin mänskliga natur
säger: Mig är gifven all makt i himmelen och på jorden (Matt.
28: 18), och i Joh. 13: 3 heter det: Jesus visste, att Fadern hade
gifvit allt i hans händer, samt Kol. 2: 9: i honom bor gudomens
hela fullhet lekamligen, ja med härlighet och ära har du krönt
honom och satt honom öfver dina händers verk. Allt har du

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 14:39:39 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bekann12/0758.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free