- Project Runeberg -  Svenska kyrkans bekännelseskrifter /
760

(1912) [MARC] Translator: Oscar Bensow, Johann Tobias Müller With: Martin Luther, Oscar Bensow
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - A. Konkordieboken - VII. Konkordieformeln - Del II. Grundlig etc. upprepning och förklaring af några Augsburgska bekännelsens artiklar - Elfte artikeln. Om Guds eviga förutseende och nådaval

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

760

KONKORDIEFORMELN. II.

Men Guds eviga nådaval eller prædestinatio, d. v. s. Guds
utkorelse till salighet, sträcker sig icke samtidigt till de fromma
och de onda, utan endast till Guds barn, som äro utvalda och
utkorade till evigt lif, innan världens grund var lagd, såsom
Paulus säger i Ef. 1:5: Han har utvalt oss i Kristus Jesus och
bestämt oss till barnaskap hos sig.

Guds förutseende — præscientia — ser och vet förut äfven
det onda, men icke så att det skulle vara Guds nådiga vilja,
att detta sker, utan hvad djäfvulens och människornas
förvända, onda vilja skall och vill företaga och göra, detta ser och vet
Gud alltsammans förut, och hans præscientia, d. v. s.
förutseende, stadgar ock en ordning för onda ting eller gärningar, så
att Gud för det onda — hvilket Gud icke vill — sätter en
gräns och ett mått, liuru långt det får gå och huru länge det
får vara, samt när och hvar han vill hindra och straffa
detsamma. Allt detta styr Herren Gud så, att det länder till
hans gudomliga namns ära och hans utvaldas frälsning men
de gudlösa däremot till skam.

Men upphofvet och orsaken till det onda är icke Guds
förutseende — ty Gud skapar och verkar icke det onda samt
hjälper och befordrar det icke heller — utan djäfvulens och
människornas onda, förvända vilja, såsom det slår skrifvet:
Det har blifvit ditt fördärf, Israel, att du har satt dig upp mot
mig, som varit din hjälp (Hos. 13: 9) samt: Du är icke en Gud,
som har behag till ogudaktighet (Ps. 5: 5).

Men Guds eviga nådaval vet icke blott och ser förut de
utvaldas salighet, utan är äfven genom Guds nådiga vilja och
välbehag i Kristus Jesus en orsak, som skapar, verkar, hjälper och
befordrar vår salighet och hvad därtill hör, och därpå är äfven
vår salighet grundad, så att dödsrikets portar icke skola varda
henne öfvermäktiga (Matt. 16: 18), såsom det står skrifvet:
Ingen skall rycka mina får ur din hand (Joh. 10: 28), samt på
ett annat ställe: de trodde, så många som voro bestämda till
evigt lif (Apg. 13: 48).

Detta eviga nådaval eller Guds utkorelse till det eviga
lifvet bör sålunda icke heller betraktas såsom blott Guds hem-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 14:39:39 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bekann12/0774.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free