- Project Runeberg -  Svenska kyrkans bekännelseskrifter /
761

(1912) [MARC] Translator: Oscar Bensow, Johann Tobias Müller With: Martin Luther, Oscar Bensow
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - A. Konkordieboken - VII. Konkordieformeln - Del II. Grundlig etc. upprepning och förklaring af några Augsburgska bekännelsens artiklar - Elfte artikeln. Om Guds eviga förutseende och nådaval

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

OM GUDS EVIGA FÖRUTSEENDE OCII NÅDAVAL. 701

liga, outgrundliga rådslut, liksom innebure detta i sig icke något
mer, eller hörde ingenting mer därtill, eller vore intet mer att
därvid taga i betraktande än att Gud har förut sett, hvilka och
huru många som skola blifva saliga samt hvilka och huru
många som skola blifva fördömda, eller att han blott hållit en
dylik mönstring och sagt: den här skall blifva salig och den
där skall blifva fördömd, clen här skall blifva bestående och
den där skall icke blifva bestående.

Genom en sådan mening uppstår nämligen hos mången
underliga, farliga och skadliga tankar, antingen säkerhet och
obotfärdighet eller misströstan och förtviflan. Allt sådant kan
härigenom förorsakas eller förstärkas, så att de komma på farliga
tankar och säga: Emedan Gud liar förutbestämt sina utvalda
till salighet, innan världens grund var lagd (Ef. 1: 4) och Guds
förutbestämmelse icke kan slå fel eller af någon hindras eller
ändras (Jes. 14: 27; Rom. 9: 19), så kan, om jag är utvald till
salighet, därvid intet skada mig, äfven om jag utan att göra
bot begår all slags synd och skändlighet, ringaktar ordet och
sakramenten samt aldrig bekymrar mig om bot, tro, bön eller
gudsfruktan, ty jag skall och måste ändå blifva salig, emedan
Guds utkorelse måste gå i fullbordan; men är jag däremot icke
utvald, så hjälper det mig ändå icke, om jag också håller mig
till Guds ord, gör bot, tror o. s. v., ty jag kan icke hindra eller
förändra Guds utkorelse.

Och dylika tankar kunna uppstiga äfven i gudfruktiga
hjärtan, så att de, äfven om de genom Guds nåd hafva
botfärdighet, tro och ett godt uppsåt, likväl tänka: om du icke är af
evighet utvald till salighet, så är dock allt detta förgäfves,
och detta särskildt när de se sin svaghet samt exempel på
sådana, som icke blifvit bestående (i tron) utan åter af fallit.

Gentemot denna falska mening och dylika tankar skall
man ställa den fasta grund, som är säker och icke kan svika,
nämligen att all skrift, af Gud ingifven, skall tjäna icke till
säkerhet och obotfärdighet, utan till bestraffning, tuktan och
bättring (2 Tim. 3: 16), samt att, emedan allt i Guds ord är

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 14:39:39 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bekann12/0775.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free