- Project Runeberg -  Svenska kyrkans bekännelseskrifter /
775

(1912) [MARC] Translator: Oscar Bensow, Johann Tobias Müller With: Martin Luther, Oscar Bensow
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - A. Konkordieboken - VII. Konkordieformeln - Del II. Grundlig etc. upprepning och förklaring af några Augsburgska bekännelsens artiklar - Elfte artikeln. Om Guds eviga förutseende och nådaval

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

OM GUDS EVIGA FÖRUTSEENDE OCII NÅDAVAL. 775

sann bot genom en rätt tro åter omvända sig till honom, så
vill han städse visa det gamla fadershjärtat för alla dem, hvilka
frukta hans ord och af hjärtat åter omvända sig till honom,
såsom det står skrifvet i Jer. 3:1: Om en man låter skilja sig från
sin hustru, och hon går bort ifrån honom och tager en annan
man, får han val åter taga henne till sig? Blefve icke då det
landet ohelgadt? Du har bedrifvit hor med många älskare,
men kom dock tillbaka till mig, säger Herren.

Då det emellertid säges: Ingen kan komma till Kristus,
utan att Fadern drager honom (Joh. 6: 44), så är det rätt och
sant. Men Fadern vill icke göra detta utan medel, utan han
har såsom därtill förordnade medel och verktyg bestämt sitt
ord och sina sakrament, och det är hvarken Faderns eller
Sonens vilja, att en människa skall försumma och förakta ordets
predikan samt vänta på att Fadern må draga honom utan ord
och sakrament. Ty Fadern drager väl människan med sin
helige Andes kraft, men enligt den vanliga ordning, som han har
fastställt, sker detta dock genom åhörande af hans heliga
gudomliga ord, hvilket är såsom en not, genom hvilken de
utvalda dragas ut ur djäfvulens käftar. Därför må fattiga
syndare lägga sig vinning om att flitigt höra detta ord och icke
tvifla på att Fadern vill draga dem, ty den helige Ande vill
med sin kraft vara med ordet och därigenom verka; och detta
är Faderns dragande.

Men att icke alla de, som höra ordet, tro, och därför så
många blifva så mycket hårdare dömda, det beror icke därpå
att Gud icke skulle unna dem saligheten, utan de äro själfva
skuld härtill, emedan de icke höra ordet i syfte att lära sig,
utan blott för att ringakta, häda och smäda det, och emedan de
motstå den helige Ande, hvilken genom ordet vill verka i dem,
såsom det äfven på Kristi tid var förhållandet med fariséerna
och deras anhang. Så skiljer aposteln noga emellan Guds verk,
som blott gör kärl till heder, samt djäfvulens och människans
verk, som på ingifvelse af djäfvulen och icke af Gud gör sig
själf till ett kärl till vanheder. Det står nämligen skrifvet i
Rom. 9: 22 f.: Gud har med stor långmodighet fördragit sin

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 14:39:39 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bekann12/0789.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free