- Project Runeberg -  Lutherska kyrkans bekännelseskrifter /
217

(1895) [MARC] [MARC] Translator: Gottfrid Billing With: Martin Luther, Gottfrid Billing
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Den Augsburgiska Bekännelsens Apologi eller Försvarsskrift - XII. Om mässan - Hvad offer är

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Bek. Ap. el. Försv. XII. Om mässan.

217

hade, hvarmed de offrade för
synderna.

Våra motståndare åberopa sig
ock på det dagliga offret, att
likasom uti gamla testamentet funnits
ett dagligt offer, så bör ock
mässan vara nya testamentets dagliga
offer. Motståndarne skulle stå sig
väl nog, om vi ville låta oss
öfvervinnas med allegorier eller blotta
liknelser. Men vi veta, att
liknelser icke äro jämngoda med säkra
bevis. Änskönt vi väl lätt tåla,
att man med mässan förstår det
dagliga offret, allenast att man
därmed förstår hela mässan, det
är den utvärtes ceremonien med
evangelii predikan, tron,
åkallel-sen och tacksägelsen. Ty när allt
detta tages tillhopa, så är det ett
nya testamentets dagliga offer,
förty ceremonien är för detta
senares skull förordnad och bör icke
därifrån skiljas. Därföre säger
Paulus: »Så ofta I äten af detta
bröd och dricken af denna kalk,
skolen I förkunna Herrens död,
till dess han kommer» *. Men det
följer ingalunda af denna levitiska
förebild, att ceremonien är ett verk,
som genom blotta begåendet
rättfärdigar eller kan hållas för andra,
för att därmed förtjäna dem
syndernas förlåtelse.

Och denna förebild afbildar på
ett träffande sätt icke allenast
ceremonien utan jämväl evangelii
predikan. Uti 4 Mos. B. 28: 4
framställas tre delar, som hörde till
det dagliga offret, nämligen ett
slaktadflamm till brännoffer,
drick-offrets vin och en kaka, blandadJ
med semlomjöl och olja. Hela
Moses lag om offren var en före- j
bild af tillkommande ling;
därföre förebildas ock Kristus häruti
samt hela nya testamentets guds-

» 1 Kor. II: 26. ** 1 Pet. 1: 2.

tjänst. Brännoffret eller lammets
slaktande betyder Kristi död;
drickoffret eller vinet, hvarmed
brännoffret blef öfvergjutet, betecknar,
att alla de som tro varda
allestädes i hela världen bestänkta,
det är helgade, med det oskyldiga
lammets Jesu Kristi blod genom
evangelii predikan, såsom
apostelen Petrus talar: »Genom andens
helgelse till lydnaden och Jesu
Kristi blods stänkelse»**. Kakan
af semlomjöl och olja betecknar
tron samt hjärtats åkallan och
tacksägelse. Därföre, såsom
gamla testamentet var en skugga och
förebild af Kristus och hans
evangelium; alltså bör man nu uti nya
testamentet söka samma
evangelium och själfva sanningen, som
genom en sådan förebild var
betecknad, och icke någon annan
förebild, såsom den där skulle
gälla för ett verkligt offer.

Och därföre, änskönt mässan
eller ceremonien är uti den heliga
nattvarden en ihågkommelse af
Kristi död, så är den dock icke
allena ett dagligt offer; utan
själfva åminnelsen af Kristi död, det
är evangelii predikan om Kristus
och tron, som visserligen tror,
att Gud är försonad genom Jesu
Kristi pina och död; detta är
tilllika med ceremonien ett dagligt
offer. Till det dagliga offret
fordrades ock bestänkande eller öfver
-gjutande med vin, hvarmed
predikoämbetets frukter betecknades,
att vi, genom evangelium med
Kristi blod bestänkta, må blifva
helgade, dödade och lefvandegjorda.
Där fordrades ock den af
semlomjöl och olja bemängda kakans
offer, hvarmed förstås tacksägelser,
bekännelser och allahanda kors,
aniäktningar och bedröfvelse!".

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 14:40:22 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bekann95/0229.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free