- Project Runeberg -  Lutherska kyrkans bekännelseskrifter /
414

(1895) [MARC] [MARC] Translator: Gottfrid Billing With: Martin Luther, Gottfrid Billing
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Konkordieformeln - Första delen - V. Om lagen och evangelium - VI. Om lagens tredje bruk och nytta

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

414 Konkordieformeln. I. 6.

Om lagens tredje bruk.

och på sådant sätt uppenbaras
Guds vrede af himmelen öfver
alla syndare, att sedan man har
förstått lagens egentliga mening,
man då förnimmer, huru stor Guds
vrede är, och när syndaren
således är visad till lagen, då känner
han sannfärdeligen och rätteligen
sina synder; men en sådan
kännedom om synden hade Moses
aldrig kunnat uttvinga af dem.

Ty ändock predikan om Kristi,
Guds Sons, pina och död är sträng
och förskräcklig, som visar Guds
vrede emot synden, hvarigenom
människorna sedan närmare föras
till Guds lag, när som Moses
täckel-se är borttaget, så att de omsider
kunna noga förnimma, huru
mycket Gud kräfver af oss i sin lag,
hvaraf vi dock likväl alls intet
förmå uträtta, så att vi måste
söka all vår rättfärdighet uti
Kristus allena; likväl så länge Kristi
pina och död ställa oss Guds
vrede för ögonen och förskräcka
människan, så länge äro de ej heller
egentligen en evangelii predikan
utan lagens och Moses lära och
äro såsom ett främmande verk
för Kristus, hvarigenom han
träder till sitt eget ämbete, som är
att predika om Guds nåd,
hugsvala och gifva lif; detta är
egentligen den evangeliska predikan.

Negativa.
Den falska, motsatta lärans förkastelse.

Vi förkasta fördenskull såsom
en falsk och skadlig lära, när man
föregifver, att evangelium skall
egentligen vara en botpredikan,
som straffar, anklagar och
fördömer synderna, och att det icke
är allenast en predikan om Guds
nåd. Ty på detta sätt skulle
evangelium åter förvandlas uti lag,
Kristi förskyllan och den heliga

skrift blifva förmörkade, de
kristna beröfvas den rätta trösten, och
dörren åter öppnas för de påfviska
villfarelserna och vidskepelserna.

VI. Om lagens tredje bruk
och nytta.

Status controversiæ.

Hufvudfrågan uti denna tvist.

Guds lag är för tre orsakers
skull människan gifven: först på
det en utvärtes tukt skall
vidmakthållas och vilda, ostyriga
människor tämjas likasom med ett
betsel; för det andra, att
människorna skola genom lagen rätteligen
lära känna sina synder; för det
tredje, att sedan människorna äro
pånyttfödda, hvilka alla dock ännu
mycket köttsligt vidlåder, de må
för denna orsaks skull hafva en
viss regel, hvarefter de kunna och
böra rätta hela sitt lefverne.
Därföre är emellan några få teologer
en tvist uppkommen öfver lagens
tredje nytta, nämligen om man
skall undervisa de pånyttfödda uti
lagen och yrka på att de skola
hålla henne eller icke; hvartill
några jaka, några neka.

Affirmativa.

Den rena, kristliga läran om denna tvist.

Vi tro, lära och bekänna, att
ändock de, som rätteligen tro på
Kristus och till Gud äro
sannfärdeligen omvända, genom Kristus
äro befriade ifrån lagens
förbannelse och tvång, så äro de likväl
icke utan lag, ty dem har Guds
Son till den änden återlöst, att
de både natt och dag skola
betrakta Guds lag och idkeligen
öfva sig i dess hållande, Ps. 119,
ty icke en gång våra första för-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 14:40:22 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bekann95/0426.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free